Ga naar hoofdinhoud

Elektrische buitenboordmotor valt in de prijzen

Torqeedo uit Starnberg (vlak bij München) heeft elektrische buitenboordmotoren ontwikkeld die zijn gebaseerd op collektorloze elektromotoren en geïntegreerde lithium-mangaan-accu’s met hoge capaciteit. De voortstuwing werd begin november 2006 in Miami onderscheiden met de IBEX Innovation Award en in Amsterdam met de METS Innovation Award. De prijswinnaar is voorzien van planetaire reductiekasten van IMS Gear.

Elektrische buitenboordmotor valt in de prijzen     De Torqueedo is voorzien van een IMS reductor

Torqeedo heeft als eerste producent torquemotoren – elektronisch gecommuteerde permanent magneet buitenrotormotoren die zijn geoptimaliseerd op draaimomemt – verder ontwikkeld voor voortstuwing. Via een planetaire reductor wordt het koppel overgebracht op een speciaal voor deze toepassing berekende schroef met drie bladen.

De buitenboordmotoren zijn leverbaar in twee uitvoeringen. Voor de Travel wordt een tweetraps P42 planetaire reductor met een overbrengingsverhouding van i = 14:1 gebruikt. De aandrijving levert hetzelfde nuttig vermogen als een 2 pk (1,5 kW) verbrandingsmotor. De Cruise maakt gebruik van een eentraps PM72 reductor met een overbrengingsverhouding i = 7:1. Deze levert de stuwkracht van een 6 pk (4,5 kW) verbrandingsmotor en is volgens de fabrikant momenteel de sterkste 24 V buitenboordmotor op de markt.

Techniek

Torqeedo startte de ontwikkeling van zijn elektrische voortstuwing met standaard planetaire reductoren uit het bouwdoossysteem van IMS Gear. Nadat de proeven met betrekking tot rendement, levensduur en andere prestatie-indicatoren positief waren, volgden gesprekken over veranderingen die de motorfabrikant wilde doorvoeren.

Om tegemoet te komen aan de speciale omgevingscondities (onder water!), kwam er een speciale flens, die twee kogelllagers bevat en van een radiale asafdichtingsring werd voorzien. Daarmee kon de afdichtingklasse worden verhoogd tot IP 65 en het uittreden van smeermiddel onder water worden vermeden. Om ook aan de eis naar een zo kort mogelijke inbouwlengte te voldoen, paste Torqeedo de motorlagerschilden van de eigen motoren zodanig aan, dat de reductor zonder extra motorflens direct aan de motor kon worden aanbouwd. Op deze wijze gemodificeerd zijn de reductoren nu zonder extra kosten optimaal op hun nieuwe toepassingsgebied voorbereid.

IMS Gear wordt in Nederland op de markt gebracht door Elmekanic-Transfer in Markelo.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven