De start- en landingskleppen voor vliegtuigen worden normaal gesproken hydraulisch bewogen. De universiteit van de Duitse Bundeswehr in München ontwikkelt momenteel motoren voor de elektrische besturing van deze kleppen. Elektrische aandrijving van de start- en landingskleppen is goedkoper bij het inbouwen en ook het onderhoud en de controle zijn goedkoper dan van hydraulische systemen met gecompliceerde olieleidingen. Bovendien ontstaan er grote voordelen in het energieverbruik.
Het instituut voor elektrische aandrijftechniek onderzoekt en ontwikkelt al jaren geschikte elektromotoren als basis voor deze ombouw. De technische uitdagingen liggen vooral in het vereiste lage gewicht van de elektromotoren en een hoge mate van betrouwbaarheid. Recentelijk kreeg het instituut van EADS opdracht om in het laboratorium een compleet elektrisch vliegtuigboordnet na te bouwen. Doel hiervan is de elektrische beweging van stuurkleppen van een vliegtuig natuurgetrouw te simuleren, meten en optimaliseren.
Van 2004 tot 2007 investeerde de industrie al meer dan een miljoen euro in het onderzoeksprogramma van het instituut voor elektrische aandrijftechniek. De nieuwe opdracht heeft een gelijksoortig volume en een looptijd van circa drie jaar. Het onderzoek zal volgens de onderzoekers grote gevolgen voor de vliegtuigindustrie hebben. Elektrische aandrijvingen voor besturingstoepassingen worden de komende tientallen jaren bij alle vliegtuigtypen in gebruik genomen, waarbij waarschijnlijk kleinere vliegtuigen eerst worden omgebouwd. De grote passagiersvliegtuigen volgen later.
In april 2006 werd al een succesvolle eerste vlucht van het onbemande experimentele vliegtuig Barracuda met een volledig elektrische aandrijving van stuurkleppen van de EADS gedemonstreerd. De hierbij ingezette elektromotoren zijn ontwikkeld door het instituut voor elektrische aandrijftechniek van de universiteit van de Bundeswehr (foto: Universiteit Bundeswehr)