Ga naar hoofdinhoud

Elektrische aandrijvingen groeien in spuitgietbranche

Spuitgietmachines worden sinds jaar en dag hydraulisch aangedreven. Maar in de jaren tachtig van de vorige eeuw kwamen de Japanners met de eerste elektrisch aangedreven spuitgietmachines. De Amerikanen volgden en pas in de jaren negentig volgden de Europeanen. Hoe is nu de stand van zaken?

Tegenwoordig is het grootste deel van de Duitse spuitgietmachinefabrikant Arburg nog steeds hydraulisch. Dit in tegenstelling tot spuitgietmachines uit Japan en de Verenigde Staten waar het aandeel elektrisch reeds is gestegen tot 80% respectievelijk 50%. In Europa worden maar 10% elektrische spuitgietmachines afgezet, maar dit gaat de komende jaren zeker veranderen.

Sneller en nauwkeurigerVooralsnog heeft hydrauliek het dus nog voor het zeggen bij Arburg. Maar de klanten die Arburg machines kopen, willen steeds complexere kunststof eindproducten maken, liefst op één machine. Daar zijn nauwkeurigere en vooral snellere machines voor nodig. Dat kan met elektrische aandrijvingen. Vooral de herhaalnauwkeurigheid van de persdruk is belangrijk. Andere voordelen van elektrisch aangedreven spuitgietmachines zijn een lager energieverbruik en minder geluid.


De AMK elektrische motoren in de spuitgietmachines van Arburg zijn compact, sterk en watergekoeld (foto: Arburg)

VloeistofkoelingBij een spuitgietmachine is de koeling van de elektromotoren heel belangrijk. AMK Antriebs- und Steurungstechnik levert de op maat gemaakte compacte watergekoelde servomotoren. Bij spuitgietmachines komt al veel warmte vrij vanwege het spuitgietproces. Vloeistofkoeling kan zinvol zijn vanaf zo’n 5 kW, zeker bij grote machines waarin meerdere motoren gemonteerd zijn. AMK is momenteel sterk aanwezig in de tabaksindustrie, de papierbranche, de textielindustrie, handling-machines, de kunststofindustrie (o.a. Arburg) en de verpakkingsindustrie.

K2007Zowel Arburg als AMK Antriebs- und Steurungstechnik zijn te vinden op de grote internationale kunststofbeurs K2007. Deze driejaarlijkse beurs wordt gehouden van 24 tot en met 31 oktober aanstaande in Düsseldorf (D).

Het hele artikel is te lezen in het aankomende nummer van het vakblad AT-aandrijftechniek. Vraag hier een gratis proefnummer aan.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven