Op het gebied van de elektrische aandrijftechniek heeft iedereen het tegenwoordig over energieverbruik en energiezuinige motoren volgens IE2, IE3 en IE4. Natuurlijk een positieve ontwikkeling, maar wel met wat haken en ogen. Volgens insiders draaien nog veel motoren zonder frequentieregelaar en met een frequentieregelaar valt meer energie te besparen dan middels de aanschaf van energie efficiënte motoren.
Hot item binnen de elektrische aandrijftechniek is en blijft een zo laag mogelijk energieverbruik. Door bepaalde motoren helemaal op klantwens te maken, kan de motor zo efficiënt mogelijk gemaakt worden. Bij grotere motoren zal men zelfs koper in de rotor moeten gaan gebruiken. Koper kan de efficiency van motoren verhogen, maar de stijgende koperprijs is hierbij wel een gegeven om rekening mee te houden.
Tevens valt bij de grote motoren veel energie te besparen door het gebruik van frequentieregelaars. Er zijn nog steeds ventilatoren en pompen die draaien zonder een frequentieregelaar, terwijl als deze wel geregeld zouden draaien zomaar tientallen procenten energie kunnen besparen. Bovendien worden diezelfde frequentieregelaars steeds vaker standaard uitgerust met een bussysteem.
Koper in de rotor verhoogt de efficiency maar de hoge koperprijs kan roet in het eten gooien (foto: Paul Quaedvlieg)
Een aantal jaar geleden lag het aantal geregelde aandrijvingen ten opzichte van ongeregelde aandrijvingen op zo’n 30%, tegenwoordig zal de verhouding al op zo’n 50% liggen en die verhouding wordt alleen maar groter. Een frequentieregelaar resulteert altijd in een grotere energiebesparing dan de aanschaf van IE2 of IE3 motoren.
Het complete artikel over trends binnen de elektrische aandrijftechniek is te lezen in het komende extra dikke beursnummer van AT-aandrijftechniek.