Technologie nieuws

Elektrisch varen voor de binnenvaart

Na een succesvolle proefvaart om het elektrisch hybride varen te testen en afname door Lloyds werd het binnenvaartschip MS Goblin begin juli officieel gedoopt. Het eerste binnenvaartschip met seriële hybride aandrijftechniek met twee schroeven werd mogelijk gemaakt door de succesvolle samenwerking van vier bedrijven, waaronder Baumüller.

Het binnenvaartschip Goblin werd in opdracht van Vranken Beheer gebouwd door Hans Boost in Trier. Technisch Installatiebureau Oechies en Koedood Dieselservice ontwierpen en installeerden de complete installatie, Koedood Dieselservice bouwde het schip af en leverde de Mitsubishi scheepsdieselmotoren. Baumüller rustte de Goblin uit met de hybride aandrijftechniek door toepassing van torquemotoren.

Het 135 m lange, 11.45 m brede en 1100 ton zware binnenvaartschip ‘Goblin’ vervoert droge lading zoals. mais, zand, steenkool en grind en vaart op een vast traject tussen Krefeld, Mannheim en Karlsruhe. Het schip heeft tijdens proefvaarten snelheden bereikt tot 22 km/h en dat geladen met 3550 ton steenkolen.

Technische uitvoering
De twee geïnstalleerde Baumüller DST2-400KO torquemotoren van ieder 9100 Nm/285 kW drijven ieder een schroefas aan. De torquemotor kan ook in combinatie met de Mitsubishi dieselmotor (634kW) toegepast worden. Er zijn vier vaarmodi: elektrisch, elektrisch + dieselhulp, diesel + elektrisch hulp en diesel.

Aansturing van de verschillende modi gebeurt door een Baumüller PLC. Deze zorgt ervoor dat enerzijds de dieselmotor met de torquemotor wordt gesynchroniseerd en dat de dieselgenerator op tijd wordt gestart. Daarnaast bewaakt de PLC het totale systeem op temperatuur motoren, koelwater, stroom en koppel. De informatie wordt zowel aan de machinekamer als aan de stuurhut doorgegeven.


De Baumüller DST2-400 torquemotor is tussen schroef en keerkoppeling geplaatst

Besparing
Met de toepassingen van de gekozen installatie is theoretisch een besparing van 10 % realiseerbaar. De komende maanden zal het schip in de praktijk worden getoetst en vergeleken met het zusterschip MS Lutin dat met een totaal vermogen van 2 x 1500 pk (2 x 1140 kW) dieselmotoren is uitgerust.

De schipper is enthousiast over het elektrisch varen. Voordelen hiervan zijn onder meer het lage geluidsniveau, de geringe trillingen maar vooral het grote koppel dat direct aanwezig is bij wegvaren en manoeuvreren. Hij verwacht hier naast energie ook tijd mee te kunnen besparen.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven