Ga naar hoofdinhoud

Eerste Volvo methaan-diesel

Met de introductie van de FM methaan-diesel is Volvo Trucks de eerste truckfabri-kant in Europa met op gas aangedreven zware distri-butietrucks. De vrachtwagen zal in eerste instantie alleen verkrijgbaar zijn in Neder-land, Groot-Brittannië en Zweden, landen waar de infrastructuur voor vloeibaar methaangas (LNG) in ontwik-keling is.

Volgens Volvo Trucks voldoet de methaan-diesel technologie aan dezelfde hoge bedrijfszekerheid als trucks met een conventionele motor. De rij-eigenschappen zijn gelijk aan die van een conventionele dieseltruck. Als het gas op raakt, schakelt het systeem automatisch over naar diesel. De bestuurder wordt op dat moment geïnformeerd door een controlelampje op het dashboard.

De eerste klanten die nu gaan rijden met de Volvo FM Methaan-Diesel truck (Wezenberg Groep, Dasko Groep en Jumbo Supermarkten) zien investeren in zorg voor het milieu als onderdeel van maatschappelijk verantwoord ondernemen passend bij hun type vervoer.


De motor is uitgerust met twaalf gasinjectoren en een speciaal geconfigureerde katalysator.

Techniek
De Volvo FM Methaan-Diesel wordt aangeboden met een 13-liter motor met een vermogen van 460 pk en koppel van 2400 Nm. De motor werkt volgens het dual fuel principe. Deze techniek biedt vergeleken met mono fuel motoren (die volledig worden aangedreven op gas en waar de brandstof wordt ontstoken door bougies) een hoger rendement.

Een methaan-diesel truck biedt hetzelfde hoge rendement als een diesel-motor. De brandstofkosten zullen bij een methaan-diesel truck echter aanmerkelijk lager zijn dan bij een truck op diesel. Volvo heeft de dual fuel techniek zover doorontwikkeld dat het brandstofmengsel tot 75% uit methaangas kan bestaan. Het overige gedeelte bestaat uit diesel, maar dit kan afhankelijk van de inzet van het voertuig variëren.

Een extreem geïsoleerde tank zorgt ervoor dat het gas (de temperatuur van het gas is -140°C) in vloeibare vorm blijft. Door het gebruik van vloeibaar gas (LNG – liquefied natural gas of LBG – liquefied biogas) kan meer brand-stof worden opgeslagen in de tank dan wanneer CNG wordt toegepast.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven