Technologie nieuws

Eén groot high tech prototype

Eigenlijk had hij al in Amsterdam moeten varen, de rondvaartboot op brandstofceltechnologie. Maar omdat dit schip gezien moet worden als een prototype en de wet- en regelgeving steeds veranderingen aanbrengt in de veiligheidseisen, is het project vertraagd.
 
De Nederlandse Fuel Cell boot is volledig emissieloos en volgebouwd met de laatste snufjes op aandrijftechnisch gebied. Het schip beschikt over twee compacte brandstofcel engines. Deze engines van Nedstack leveren elk een vermogen van maximaal 40 kW en nominaal 28,8kW. Dat vermogen wordt afgegeven aan een DC-rail met een varierende spanning tussen de 560 – 800 V.
 
Via grid-converters wordt de DC spanning omgezet naar twee 400 VAC-systemen en naar twee 230 VAC systemen. Het 400 V systeem heeft een walverbinding en via een converter is er ook nog een 24 V systeem voor onder meer de besturing en de LED navigatielichten. De frequentie omvormers voor de aandrijvingen en het boordnet en de regelaars van de brandstofcel engines zijn afkomstig van Vacon.”
 
Redundant
Qua besturing en I/O modules is gekozen voor Bachmann producten. De robuustheid was een belangrijk keuze argument voor de technici van Alewijnse Marine Systems. De Bachmann besturing is van het type M1. De processoren zijn Intel-based en zowel de 386 ME 203 als Pentium III type MPC 200 zijn gebruikt. In totaal zijn er vier PLC’s aan boord. Twee voor de algemene besturing en twee voor de remote I/O stations. Alle communicatie gaat via een seriële ethernet verbinding met TCP/IP protocol.
 
 
De achterzijde van de Fuel Cell boot laat duidelijk de brandstofcellen (groene kubussen), de waterstofgasflessen (blauw) en de Voith thruster zien (illustratie: Fuel Cell boat)
 
Voorstuwing
Als hoofdvoortstuwing krijgt de fuel cell boot een Voith Inline thruster van het type ILT 550. In eerste instantie eentje met een vermogen van slechts 55 kW (ILT380), later wordt een 75 kW versie ingebouwd. De 75 kW versie is nog niet leverbaar, maar wel in ontwikkeling. De thruster bestaat uit een ringmotor met naar binnen wijzende schoepen. Er is geen overbrenging of aandrijfas nodig. Daardoor is het een zeer efficiënte en stille aandrijving met een hoge voortstuwing. De thruster is voorzien van keramische lagers die (zee)water gesmeerd zijn.
 
Het volledige artikel kunt u lezen in Aandrijftechniek van maart. Neem hier een proefabonnement op het vakblad Aandrijftechniek.  
 
 
 
x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven