Technologie nieuws

Eén groot high tech prototype

Eigenlijk had hij al in Amsterdam moeten varen, de rondvaartboot op brandstofceltechnologie. Maar omdat dit schip gezien moet worden als een prototype en de wet- en regelgeving steeds veranderingen aanbrengt in de veiligheidseisen, is het project vertraagd.
 
De Nederlandse Fuel Cell boot is volledig emissieloos en volgebouwd met de laatste snufjes op aandrijftechnisch gebied. Het schip beschikt over twee compacte brandstofcel engines. Deze engines van Nedstack leveren elk een vermogen van maximaal 40 kW en nominaal 28,8kW. Dat vermogen wordt afgegeven aan een DC-rail met een varierende spanning tussen de 560 – 800 V.
 
Via grid-converters wordt de DC spanning omgezet naar twee 400 VAC-systemen en naar twee 230 VAC systemen. Het 400 V systeem heeft een walverbinding en via een converter is er ook nog een 24 V systeem voor onder meer de besturing en de LED navigatielichten. De frequentie omvormers voor de aandrijvingen en het boordnet en de regelaars van de brandstofcel engines zijn afkomstig van Vacon.”
 
Redundant
Qua besturing en I/O modules is gekozen voor Bachmann producten. De robuustheid was een belangrijk keuze argument voor de technici van Alewijnse Marine Systems. De Bachmann besturing is van het type M1. De processoren zijn Intel-based en zowel de 386 ME 203 als Pentium III type MPC 200 zijn gebruikt. In totaal zijn er vier PLC’s aan boord. Twee voor de algemene besturing en twee voor de remote I/O stations. Alle communicatie gaat via een seriële ethernet verbinding met TCP/IP protocol.
 
 
De achterzijde van de Fuel Cell boot laat duidelijk de brandstofcellen (groene kubussen), de waterstofgasflessen (blauw) en de Voith thruster zien (illustratie: Fuel Cell boat)
 
Voorstuwing
Als hoofdvoortstuwing krijgt de fuel cell boot een Voith Inline thruster van het type ILT 550. In eerste instantie eentje met een vermogen van slechts 55 kW (ILT380), later wordt een 75 kW versie ingebouwd. De 75 kW versie is nog niet leverbaar, maar wel in ontwikkeling. De thruster bestaat uit een ringmotor met naar binnen wijzende schoepen. Er is geen overbrenging of aandrijfas nodig. Daardoor is het een zeer efficiënte en stille aandrijving met een hoge voortstuwing. De thruster is voorzien van keramische lagers die (zee)water gesmeerd zijn.
 
Het volledige artikel kunt u lezen in Aandrijftechniek van maart. Neem hier een proefabonnement op het vakblad Aandrijftechniek.  
 
 
 
  • ABB verwerft grote order voor levering van frequentieomvormers aan ProRail

    ABB verwerft de opdracht voor een grootschalige levering van frequentieomvormers aan ProRail. (Foto: ABB)ABB gaat de bestaande statische frequentieomvormers van spoorwegbeheerder ProRail vervangen door 300 toekomstbestendige UPS-systemen. Deze zijn ontwikkeld voor een hoge efficiëntie, lagere energiekosten, milieu-impact en cost of ownership en verminderde downtime. Het… Lees verder →

  • Video conferences en IoT: de toekomst van virtuele vergaderingen

    Covid-19 heeft zich in bijna alle landen verspreid en overschrijdt alle menselijke grenzen van een provinciaal, spiritueel en sociaal wezen. Om de verspreiding te vertragen en te beheersen, hebben verschillende landen landelijke afsluitingen en reisverboden opgelegd om grote bijeenkomsten te vermijden en menselijke migratie te… Lees verder →

  • Eltrex Motion treedt toe tot Brainport Industries

    Eltrex Motion levert diverse soorten aandrijvingen, ook op klantwens aangepast (foto: Eltrex Motion)Eltrex Motion, specialist in aandrijf- en positioneertechniek en onderdeel van de internationale Eight Lakes group, is lid geworden van Brainport Industries. Dit ecosysteem bundelt de krachten van toeleveranciers in de maakindustrie voor het… Lees verder →

  • Nationale Aandrijftechniekdag Faulhaber

    ‘Micromotoren steeds kleiner en in andere bouwvormen’ (+video)

    Tijdens de Nationale Aandrijftechniekdag op 2 november verzorgt Faulhaber de presentatie ‘DC micromotors, best practice’ (foto: Richard Kok)Robotisering en miniaturisering in de aandrijftechniek zetten door. Dat betekent dat micromotoren steeds kleiner worden en andere bouwvormen krijgen. Tijdens de Nationale Aandrijftechniekdag gaat Faulhaber dieper in op… Lees verder →

  • Nationale Aandrijftechniekdag 2021

    ‘De motor als sensor biedt onbegrensde mogelijkheden’ (+video)

    De motor als sensor komt aan bod tijdens de presentatie van Bosch Rexroth tijdens de Nationale Aandrijftechniekdag (foto: Richard Kok)De data die motoren in de aandrijftechniek leveren, bieden onbegrensde mogelijkheden. Met de feedback kunnen we prestaties verbeteren, onderhoud voorspellen en crashes analyseren en zelfs voorkomen.… Lees verder →

  • 3D-printen met hoge herhaalbaarheid dankzij technologie van B&R

    Roboze gebruikt B&R-technologie om zijn 3D-printer te integreren in de industriële productie. (Foto: B&R Industrial Automation)Roboze heeft zijn Argo 500 3D-printer uitgerust met technologie van B&R. Het brengt hiermee de mogelijkheden van additive manufacturing naar het industriële productieproces. De Argo 500 biedt een hoge herhaalbaarheid… Lees verder →

  • Pilz biedt advies en ondersteuning voor AGV’s

    Pilz biedt advies en ondersteuning bij het uitvoeren van veilige toepassingen met autonome transportvoertuigen. (Foto: Pilz)Pilz biedt met zijn servicepakket advies en ondersteuning bij het uitvoeren van veilige toepassingen met bestuurderloze transportvoertuigen (AGV’s). Het aanbod van Pilz begint bij de ontwikkeling van veiligheidsconcepten in de… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven