Ga naar hoofdinhoud

E-bike met all-wheel drive

E-Bikes met All wheel drive? Het zou over een aantal jaren zomaar standaard kunnen zijn. Samen met industriële partners werken onderzoekers aan de Universität Ulm aan een proefmodel, dat veiliger en wendbaarder moet zijn dan conventionele elektrische fietsen. De innovatieve fiets moet wel betaalbaar blijven.

Wat voor de terreinwagen en auto’s uit de hogere middenklasse geen zeldzaamheid is, zou over enkele jaren ook standaard kunnen zijn op e-bikes en e-motorfietsen: voor- én achterwielaandrijving.

Het Institut für Mess-, Regel- und Mikrotechnik aan de Universität Ulm ontwikkelt een puur elektrisch aangedreven motorrijwiel dat door een extra motor in het voorwiel wendbaarder en vooral veiliger moet worden. Over drie jaar moet een prototype op batterijen kunnen worden getest met een snelheid tot 45 km/u en een grotere actieradius dan huidige elektrische tweewielers.

Uitdagingen zijn dat de E-Bike nog steeds eenvoudig te bedienen moet zijn en bovendien betaalbaar moet blijven. Ook moet worden onderzocht hoe een tweewieler met zuiver elektrische aandrijving in alle verkeerssituaties veilig kan worden bestuurd als beide wielen worden aangedreven door een elektromotor met een functioneel geïntegreerde besturing. Het onderzoeksproject wordt uitgevoerd in samenwerking met drie industriële partners.

Techniek
Het elektrische voertuig van de toekomst moet als volgt functioneren. Op het voertuig aangebrachte sensoren moeten opnemen welke dynamische rijomstandigheden zich op dat moment voordoen en deze informatie doorgeven aan de besturing.

Vervolgens berekent software de waarschijnlijke acties van de bestuurder en geeft daarop de juiste signalen aan de twee elektromotoren, die het voor- en achterwiel onafhankelijk van elkaar aandrijven of afremmen, of aan de extra wrijvingsrem.

De beide motoren dienen niet alleen voor de aandrijving maar ook voor terugwinnen van energie. De verdeling van de aandrijf- of remmomenten als functie van de rijsituatie is belangrijk om voldoende veiligheid tijdens bochten te garanderen.

De E-Bike wordt vanaf het stuur bediend en de bestuurder kan de controle op elk gewenst moment overnemen, dus mechanisch remmen is altijd mogelijk. De bestuurder is ondanks de technische verfijning dus niet overgeleverd aan zijn tweewieler.


Binnen het ontwikkelingsproces van de milieuvriendelijke tweewieler zijn de ingenieurs uit Ulm verantwoordelijk voor de informatie- en communicatietechnieken.

De onderzoekers van de Universität Ulm willen bekende processen voor dataverwerking vanuit sensoren, op modellen gebaseerde controle en bewaking en de regeling van complexe processen toepassen in de elektrische fiets. De energetische efficiëntie wordt daarbij steeds in het oog gehouden.

Projectpartners
Bij de samenstelling van het demonstratiemodel komen de andere projectpartners in beeld: Gigatronik Technologies levert ontwikkelingswerk en kennis op het gebied van vermogenselectronica en batterijmanagement. IPDD (Industrial Product Design Development) ondersteunt het project met een hoeveelheid ontwikkelingswerk, zoals de elektrische bediening van de bedrijfsrem. ID-Bike bouwt uiteindelijk de prototype voertuigen.

Laatstgenoemde produceert onder het merk Elmoto als enige onderneming in Duitsland E-motorfietsen in serie. Het bedrijf komt voort uit de ontwerp- en ontwikkelingsdienstverlener IPDD GmbH & Co. KG. Gigatronik Technologies is gespecialiseerd in ontwikkeling en voorlichting op het gebied van elektronica, ontwikkeling van embedded systemen en IT-Systeemoplossingen.

Vooruitzichten
Er moet nog veel werk worden voordat de innovatieve tweewielers geschikt en toegelaten zijn voor het verkeer. In de testhal van de universiteit is al een testvoertuig voor metingen beschikbaar. Terwijl de ingenieurs bezig zijn, veroveren de E-bikes de hoofdsteden van de wereld, dus de vooruitzichten voor de ‘all wheelers’ zijn goed. Dit soort elektrische fietsen moet een beter rijgedrag opleveren op gladde of besneeuwde ondergrond.

Samen willen de onderzoekers en projectpartners na de projecttijd van drie jaar vaststellen of er een markt is voor de hoogwaardige tweewielers. De gebruiksvriendelijke E-bike zou dan door iedereen kunnen worden bestuurd. Afhankelijk van de dan geldende wetgeving is mogelijk wel een bromfietsrijbewijs nodig.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven