Ga naar hoofdinhoud

DUT07, eerst sleutelen, dan rijden

Het DUT Racing Team van de TU Delft heeft op woensdag 6 juni zijn nieuwe raceauto gepresenteerd, de DUT07. Dit vond plaats op het terrein van het Militaire Luchtvaart Museum in Soesterberg. Na de presentatie was het lang wachten voordat er een paar rondjes gereden konden worden. Er moest eerst nog flink gesleuteld worden.

Ondanks het ‘last minute’ gesleutel is het team hoopvol. En het moet gezegd worden, het is een hele mooie, technisch innovatieve bolide die inderdaad veel kans maakt op een goede plaats tijdens de Formula Student competitie (in 2006 haalde het team van de TU Delft een derde plaats). Het team doet deze zomer voor de zevende achtereenvolgende keer mee.

    

     

Leerschool voor toekomst
De groep van zestig studenten, van onder andere de studierichtingen Werktuigbouwkunde, Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek en Industrieel Ontwerpen, doet tijdens dit project veel praktische ontwerpervaring op, waarmee het gat tussen de universiteit en de praktijk wordt opgevuld. Het leren omgaan met tijdsdruk en innovatieve ontwerpen is voor de studenten een belangrijke drijfveer om aan dit project mee te doen.

Formula Student
De competitie waaraan de studenten deze zomer, met races op de circuits van Silverstone (12-15 juli) en Hockenheim (8-12 augustus), meedoen heet Formula Student. Dit is een internationale competitie waarin studenten van technische universiteiten het tegen elkaar op nemen. Hierbij wordt niet alleen gelet op de prestaties van de auto zoals, acceleratie en weggedrag, ook wordt het ontwerp onder de loep genomen. Produceerbaarheid, inventiviteit en veiligheid zijn enkele ontwerpaspecten waarmee rekening moet worden gehouden.

Pneumatisch schakelen
Het DUT Racing Team (Delft University of Technology) heeft geprobeerd om de betrouwbaarheid van de auto te optimaliseren en heeft als doel de prestaties van voorgaande jaren te overtreffen en zo hoog mogelijk te eindigen in de Formula Student competitie. Met slim gebruik van koolstofvezels en de mogelijke toevoeging van een ‘triple shock’ ophanging, een zelfontwikkeld pneumatisch schakelsysteem en traction control wordt geprobeerd dit te verwezenlijken. Door het nieuwe traction control systeem grijpt de ‘slimme’ auto als het ware in, wanneer met een te hoge snelheid een bocht in wordt gegaan. Hierdoor gaat de auto niet glijden, of slippen, en is er meer grip waardoor er met maximale snelheid door de bocht kan worden gegaan.

Technische gegevens DUT07:

  • Yamaha 1-cilinder viertakt 479 cc/ 60 pk/ 55 Nm
  • composiet luchtinlaat
  • titanium uitlaat
  • Torsen differentieel
  • composiet aandrijfassen
  • Koolstofvezel composiet monoque chassis (40 kg)
  • totale massa 146 kg

 

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven