Technologie nieuws

Een consortium onder leiding van chemiegigant BASF ontvangt € 21 miljoen subsidie van het Bundesministerium für Bildung und Forschung voor de ontwikkeling van een nieuwe generatie Lithiumion-batterijen. Deze nieuwe generatie met hoge capaciteit moet de aandrijftechnieken van morgen voor hybride auto”s mogelijk maken. Het startschot voor de ontwikkeling van de nieuwe generatie batterijen met hoge capaciteit voor hybride auto’s en toekomstige elektrische voertuigen is mogelijk dankzij een miljoenensubsidie van de Duitse overheid.

Onder leiding van BASF Future Business GmbH zullen achttien partners uit industrie en wetenschap in het branche overschrijdende consortium ‘HE-Lion’ de komende vier tot zes jaar efficiënte, krachtige en veilige lithium-ion batterijen ontwikkelen en op de markt brengen. Het Bundesministerium für Forschung und Technologie (BMBF) subsidieert het HE-Lion-projekt in het kader van het innovatieverbond ‘Lithium Ionen Batterie LIB 2015’ met 21 miljoen euro. Hetzelfde bedrag zullen de partners uit eigen middelen inbrengen zodat het totale project rond € 41 miljoen bedraagt.

Grote investering

“HE-Lion is met ondernemingen in de chemische, batterij-, automobiel- en energiesector plus diverse hogescholen en onderzoeksinstituten een groot bondgenootschap. Het moet een essentiële bijdrage leveren aan de verbetering van het innovatieniveau in Duitsland. In het onderzoek moeten we zo snel mogelijk een belangrijke doorbraak in de ontwikkeling van nieuwe batterijmaterialen realiseren. Pas dan wordt elektromobiliteit betaalbaar”, verklaart Dr. Andreas Kreimeyer, lid van de raad van bestuur van BASF en woordvoerder in het onderzoek.

Het initiatief LIB 2015 met een totaalbudget van 60 miljoen euro heeft als doel tot 2015 krachtige, veilige en vooral betaalbare lithiumion-batterijen op de markt te brengen. De batterij is bedoeld voor voertuigen met hybride aandrijving waarvan de batterij aanvullend extern via het elektriciteitsnet kan worden geladen. Doordat het voertuig is uitgerust met een verbrandingsmotor, elektrische aandrijving en batterijen kan deze zowel op een conventionele brandstof als elektriciteit rijden.

Derde en vierde generatie

Op dit moment worden de eerste en tweede generatie lithium-ion batterijen gebruikt in laptop, mobiele telefoons en camera’s. Voor de derde en vierde generatie moet een nieuw en stabieler systeem worden ontwikkeld. Belangrijk voor het succes van de nieuwe batterijen zijn een hoge veiligheid, hoog rendement en lagere prijs.

Er wordt gestreefd naar een twee tot vijfmaal hogere energiedichtheid dan de bekende batterijsystemen. Dit moet er voor zorgen dat een acceptabele actieradius wordt bereikt. Ze moeten (gebaseerd op de huidige seriemodellen) in de toekomst pas na 200 km bijgeladen worden, in plaats van na 50 km nu.

Daarvoor moet vooral de kathode van de batterij worden doorontwikkeld. Experts van BASF ontwikkelen een portfolio van innovatieve kathodematerialen, speciale metaaloxiden, die door hoge temperatuur synthese worden vervaardigd. De werkzaamheden omvatten het ontwerpconcept van de materialen, de laboratoriumsynthese en het opschalen (de overgang naar grootschalige productie). Momenteel maken de gebruikte materialen nog voor meer dan 50 % deel uit van de kosten van lithiumion cellen.

Breed consortium

Het industriële consortium omvat een breed spectrum, van materiaalonderzoek tot aan systeemintegratie. BASF, Freudenberg Vliesstoffe und SGL Carbon zijn verantwoordelijk voor de materiaalproductie. De ontwikkeling van prototypen en celtechnologie wordt door het Fraunhofer instituut Itzehoe en de firma’s Gaia, Leclanché en Bosch gedaan. De ombouw in het voertuig wordt gedaan door Volkswagen. Energieconcern EnBW zal modellen ontwikkelen om de batterijen in een nieuw energieconcept te integreren voor evenwicht in belastingen. In het basisonderzoek wordt met de universiteiten van Berlijn, Bonn, Clausthal, Darmstadt, Giessen, Hannover, Münster en het Paul-Scherrer Instituut in Zwitserland en het Leibniz-Instituut Dresden samengewerkt. 

  • ABB verwerft grote order voor levering van frequentieomvormers aan ProRail

    ABB verwerft de opdracht voor een grootschalige levering van frequentieomvormers aan ProRail. (Foto: ABB)ABB gaat de bestaande statische frequentieomvormers van spoorwegbeheerder ProRail vervangen door 300 toekomstbestendige UPS-systemen. Deze zijn ontwikkeld voor een hoge efficiëntie, lagere energiekosten, milieu-impact en cost of ownership en verminderde downtime. Het… Lees verder →

  • Video conferences en IoT: de toekomst van virtuele vergaderingen

    Covid-19 heeft zich in bijna alle landen verspreid en overschrijdt alle menselijke grenzen van een provinciaal, spiritueel en sociaal wezen. Om de verspreiding te vertragen en te beheersen, hebben verschillende landen landelijke afsluitingen en reisverboden opgelegd om grote bijeenkomsten te vermijden en menselijke migratie te… Lees verder →

  • Eltrex Motion treedt toe tot Brainport Industries

    Eltrex Motion levert diverse soorten aandrijvingen, ook op klantwens aangepast (foto: Eltrex Motion)Eltrex Motion, specialist in aandrijf- en positioneertechniek en onderdeel van de internationale Eight Lakes group, is lid geworden van Brainport Industries. Dit ecosysteem bundelt de krachten van toeleveranciers in de maakindustrie voor het… Lees verder →

  • Nationale Aandrijftechniekdag Faulhaber

    ‘Micromotoren steeds kleiner en in andere bouwvormen’ (+video)

    Tijdens de Nationale Aandrijftechniekdag op 2 november verzorgt Faulhaber de presentatie ‘DC micromotors, best practice’ (foto: Richard Kok)Robotisering en miniaturisering in de aandrijftechniek zetten door. Dat betekent dat micromotoren steeds kleiner worden en andere bouwvormen krijgen. Tijdens de Nationale Aandrijftechniekdag gaat Faulhaber dieper in op… Lees verder →

  • Nationale Aandrijftechniekdag 2021

    ‘De motor als sensor biedt onbegrensde mogelijkheden’ (+video)

    De motor als sensor komt aan bod tijdens de presentatie van Bosch Rexroth tijdens de Nationale Aandrijftechniekdag (foto: Richard Kok)De data die motoren in de aandrijftechniek leveren, bieden onbegrensde mogelijkheden. Met de feedback kunnen we prestaties verbeteren, onderhoud voorspellen en crashes analyseren en zelfs voorkomen.… Lees verder →

  • 3D-printen met hoge herhaalbaarheid dankzij technologie van B&R

    Roboze gebruikt B&R-technologie om zijn 3D-printer te integreren in de industriële productie. (Foto: B&R Industrial Automation)Roboze heeft zijn Argo 500 3D-printer uitgerust met technologie van B&R. Het brengt hiermee de mogelijkheden van additive manufacturing naar het industriële productieproces. De Argo 500 biedt een hoge herhaalbaarheid… Lees verder →

  • Pilz biedt advies en ondersteuning voor AGV’s

    Pilz biedt advies en ondersteuning bij het uitvoeren van veilige toepassingen met autonome transportvoertuigen. (Foto: Pilz)Pilz biedt met zijn servicepakket advies en ondersteuning bij het uitvoeren van veilige toepassingen met bestuurderloze transportvoertuigen (AGV’s). Het aanbod van Pilz begint bij de ontwikkeling van veiligheidsconcepten in de… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven