Ga naar hoofdinhoud

Duitse stadsbus rijdt op Nederlandse waterstofbrandstofcel

De Duitse Minister van EZ van de deelstaat Noordrijn Westfalen ondertekent 17 februari het leveringscontract voor twee milieuvriendelijke stadsbussen. Het is wereldwijd voor het eerst dat hybride waterstofbrandstofcel-aangedreven bussen worden ingezet in stadsvervoer. Het Arnhemse bedrijf Nedstack levert de waterstofbrandstof- celsystemen.

De stadsbus krijgt een lengte van 18,5 meter. Voor dergelijke aangedreven voertuigen is het een nieuwe mijlpaal. De maximum lengte lag voorheen op 12 meter. De bussen hebben een capaciteit van 105 personen. De levering van de twee bussen aan de stad Keulen is gepland begin 2010. De bussen worden van 16 tot en met 21 mei 2010 ingezet op het 18e “World Hydrogen Energy Conference 2010” in Essen, Duitsland.

Soortgelijke bussen worden ook aan het GVB-Amsterdam geleverd. De vier bussen worden met steun van de Nederlandse overheid en de deelstaat Noordrijn Westfalen gebouwd. Partners voor de Duitse bussen zijn APTS, Vossloh Kiepe en Hoppecke Batteries. De prestaties van de bussen worden nauw gevolgd door studenten van de Universiteit van Aken, de Hogeschool Keulen en de HAN. 

Waterstofaandrijvingen
Het Arnhemse bedrijf Nedstack is in 1998 opgericht. Het produceert waterstofbrandstofcellen voor transportdoeleinden en energieopwekking. Nedstack is in Europa de grootste brandstofcelproducent. De markt voor waterstofaandrijvingen breidt sterk uit. In twee jaar tijd is het geleverde waterstofvermogen door NedStack vervijfvoudigd. In 2012 zal dit met een factor twintig zijn gegroeid.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven