Technologie nieuws

Dubbel rollersysteem voor palletwagen

Een vorkheftruck zonder truck, een soort zelfrijdende palletwagen, is het hart van het innovatieve dubbel rollersysteem, een gecombineerd aandrijf-, stuur- en hefsysteem. Deze autonome vervoerseenheid kan pallets en andere laadplateaus heffen en transporteren, maar weegt zelf slechts 80 kg, wat een zeer gunstige verhouding is van lading en gewicht. Ook kan volledig onder Euro-pallets worden gereden, omdat de individuele rollers compleet met energievoorziening, besturing en aandrijfcomponenten door de kleine opening van een europallet passen.

Paradigmaverschuiving in intra-logistiek: de grote centraal gecontroleerde systemen worden steeds meer vervangen door kleine autonome machines. Een bijzonder succesvol voorbeeld hiervan is het systeem van de dubbele rollerrail, dat werd ontwikkeld aan het Instituut voor transport en logistiek (IFT) in van de Universiteit Stuttgart onder leiding van Professor Karl-Heinz Wehking. De voordelen van de innovatie hebben ook het Böblinger bedrijf Eisenmann overtuigd.

De eerste stap is gezet met een nul serie, die in 2014 klaar is voor productie. Ze moeten al pallets tot een gewicht van 1000 kg kunnen tillen en vervoeren met een snelheid van maximaal 1 m/s. TLB was belast met het gehele proces tot aan het verlenen van vergunningen en de ontwikkelingsovereenkomst. Het is één van de grootste licentie contracten voor de Universiteit van Stuttgart.

“In de komende jaren zullen de hedendaagse overslagsystemen als heftrucks en transportwagens worden vervangen door innovatieve kleine voertuigen”, verklaart prof. Karl-Heinz Wehking van het Instituut voor transport en logistiek (IFT) van de Universiteit van Stuttgart. “Deze paradigmaverschuiving in intra logistiek is wereldwijd te verwachten”. En juist bij Duitse researchinstituten is deze verandering naar kleine, intelligente, autonome en op afstand bestuurde machines al te zien. Ze zullen in de toekomst de grote, niet flexibele en dure, centraal gestuurde machines van intra logistiek vervangen”, aldus prof. Wehking.

Een succesvol voorbeeld hiervan is het dubbele rollersysteem, dat werd ontwikkeld aan het IFT aan de Universiteit Stuttgart onder leiding van prof. Karl-Heinz Wehking. Al in oktober 2007 melden prof. Wehking en zijn medewerkers Manuel Weber en Christian Vorwerk twee uitvindingen aan: In juli 2007 een uitvinding met de naam “Compacte mobiele eenheden voor vervoer van ladingdragers zoals palets” door Manuel Weber en in combinatie hiermee een maand later de uitvinding van “Flexibele netwerken van autonome, modulaire en met elkaar samenwerkende voertuigen”, die dan echter niet verder werden uitgewerkt. Het technologie licentie bureau (TLB) GmbH heeft het potentieel van de uitvinding met gecombineerd rijden, sturen en heffen snel erkend en de patentrechten in Duitsland en Europa aangemeld.

Voordelen dubbele rollers
De voordelen van het systeem met dubbele rollers waren overtuigend: aan de ene kant, de compacte constructie, aan de andere kant een grote flexibiliteit op basis van de gecombineerde rijd-, stuur- en hefbeweging, die is gebaseerd op een innovatieve spindelaandrijving. De TLB controleert en begeleidt het proces van het octrooieren van deze uitvinding en helpt het Instituut bij de marketing.

In 2009 begon op het IFT de ontwikkeling van twee verschillende automatisch rijdende transportvoertuigen. Op deze manier werd KaTe (kleine autonome transporteenheid) gebouwd in samenwerking met de fa. Götting KG voor klein laadvermogen. Het dubbele rollersysteem DKS voor europallets werd aan het instituut voor logistiek en transport met eigen middelen van het Instituut en voor eigen risico zelf ontwikkeld. Het voordeel van de ontwikkeling uit eigen middelen zou volgens prof. Wehking een zeer belangrijk voordeel kunnen zijn bij latere onderhandelingen.

Er bestaan maar weinig universitaire instituten, die beschikken over bronnen om een prototype van deze kwaliteit te ontwikkelen en te realiseren. Een doelgerichte financiering voor het prototype zal bovendien heel belangrijk zijn met het oog op de economisch relevante transmissie van universitaire onderzoekprestaties. In samenwerking met het technologie licentiebureau (TLB) GmbH zouden dan vergelijkbare markt-gerelateerde projecten een beslissende stap voorwaarts kunnen zetten.

Introductie op de LogiMat
Op de vakbeurs LogiMat 2012 werden de twee prototypes van de autonome transportvoertuigen geïntroduceerd en trokken de aandacht van veel vaktechnisch publiek. De eerste intensieve zakelijke contacten ontstonden vanaf medio 2012, onder andere met de firma Eisenmann. Het bedrijf had belangstelling in een exclusieve wereldwijde licentie en een ontwikkelingspartnerschap met de IFT, om het dubbele rollersysteem tot een verkoopbaar product te ontwikkelen. In juli 2013 sloten de Universiteit van Stuttgart en Eisenmann uiteindelijk een licentie- en ontwikkelingsovereenkomst.

De grote ervaring in de industrie van prof. Wehking, die jarenlang werkzaam was als voorzitter van de TLB en de expertise van dr. ing. Hubert Siller, verantwoordelijk innovatief manager bij TLB, levert een zeer goed resultaat op voor alle partijen. “Het gaat hierbij om één van de grootste licentie contracten voor de universiteit Stuttgart”, zoals prof. Professor Wehking de balans opgemaakt. “En het is een geslaagd voorbeeld van de goede samenwerking tussen de universiteit en TLB.” De volgende stap is nu de presentatie van de pilot serie van het systeem met de dubbele rollers op de LogiMat in februari 2014 en eerste praktijk proeven onder praktijk omstandigheden.

  • ABB verwerft grote order voor levering van frequentieomvormers aan ProRail

    ABB verwerft de opdracht voor een grootschalige levering van frequentieomvormers aan ProRail. (Foto: ABB)ABB gaat de bestaande statische frequentieomvormers van spoorwegbeheerder ProRail vervangen door 300 toekomstbestendige UPS-systemen. Deze zijn ontwikkeld voor een hoge efficiëntie, lagere energiekosten, milieu-impact en cost of ownership en verminderde downtime. Het… Lees verder →

  • Video conferences en IoT: de toekomst van virtuele vergaderingen

    Covid-19 heeft zich in bijna alle landen verspreid en overschrijdt alle menselijke grenzen van een provinciaal, spiritueel en sociaal wezen. Om de verspreiding te vertragen en te beheersen, hebben verschillende landen landelijke afsluitingen en reisverboden opgelegd om grote bijeenkomsten te vermijden en menselijke migratie te… Lees verder →

  • Eltrex Motion treedt toe tot Brainport Industries

    Eltrex Motion levert diverse soorten aandrijvingen, ook op klantwens aangepast (foto: Eltrex Motion)Eltrex Motion, specialist in aandrijf- en positioneertechniek en onderdeel van de internationale Eight Lakes group, is lid geworden van Brainport Industries. Dit ecosysteem bundelt de krachten van toeleveranciers in de maakindustrie voor het… Lees verder →

  • Nationale Aandrijftechniekdag Faulhaber

    ‘Micromotoren steeds kleiner en in andere bouwvormen’ (+video)

    Tijdens de Nationale Aandrijftechniekdag op 2 november verzorgt Faulhaber de presentatie ‘DC micromotors, best practice’ (foto: Richard Kok)Robotisering en miniaturisering in de aandrijftechniek zetten door. Dat betekent dat micromotoren steeds kleiner worden en andere bouwvormen krijgen. Tijdens de Nationale Aandrijftechniekdag gaat Faulhaber dieper in op… Lees verder →

  • Nationale Aandrijftechniekdag 2021

    ‘De motor als sensor biedt onbegrensde mogelijkheden’ (+video)

    De motor als sensor komt aan bod tijdens de presentatie van Bosch Rexroth tijdens de Nationale Aandrijftechniekdag (foto: Richard Kok)De data die motoren in de aandrijftechniek leveren, bieden onbegrensde mogelijkheden. Met de feedback kunnen we prestaties verbeteren, onderhoud voorspellen en crashes analyseren en zelfs voorkomen.… Lees verder →

  • 3D-printen met hoge herhaalbaarheid dankzij technologie van B&R

    Roboze gebruikt B&R-technologie om zijn 3D-printer te integreren in de industriële productie. (Foto: B&R Industrial Automation)Roboze heeft zijn Argo 500 3D-printer uitgerust met technologie van B&R. Het brengt hiermee de mogelijkheden van additive manufacturing naar het industriële productieproces. De Argo 500 biedt een hoge herhaalbaarheid… Lees verder →

  • Pilz biedt advies en ondersteuning voor AGV’s

    Pilz biedt advies en ondersteuning bij het uitvoeren van veilige toepassingen met autonome transportvoertuigen. (Foto: Pilz)Pilz biedt met zijn servicepakket advies en ondersteuning bij het uitvoeren van veilige toepassingen met bestuurderloze transportvoertuigen (AGV’s). Het aanbod van Pilz begint bij de ontwikkeling van veiligheidsconcepten in de… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven