Ga naar hoofdinhoud

Draadloze fietsrem met een missie

Remmen met behulp van door radiosignalen verbonden componenten gebeurt nu nog bij een fiets, maar binnenkort moet het ook bij treinen op rails worden gedaan. Infor-matici uit Saarbrücken werken aan wiskundige methodes, om de betrouwbaarheid van een dergelijk systeem automa-tisch te controleren. Zij presenteren hun resultaten deze week op de computerbeurs Cebit in Hannover (6-10 maart).

Volgens de onderzoekers aan Verlässliche Systeme und Software aan de Universität des Saarlandes functioneren draadloze netwerken nooit 100 %. Dat is volgens de informatici technologisch bepaald. Toch worden steeds meer systemen draadloos gerealiseerd die, net als een simpele fietsrem, altijd moeten functioneren. Zo bestaan er al concrete plannen voor het Europese treinverkeer van de toekomst.

Experimenten met treinen en vliegtuigen zijn echter veel te duur terwijl storingen gevaarlijk zijn voor mensen. Daarom onderzoeken de informatici wiskundige methoden, die het samenspel van de componenten automatisch controleren. De draadloze fietsrem biedt hen de noodzakelijke speelruimte om deze methoden voor het gebruik in veel complexere systemen te optimaliseren.

Draadloze fietsrem
Bij de draadloze fietsrem breidden de informatici de rekenprocessen uit, die ook worden toegepast bij controle van besturingssystemen in een chemische fabriek. Ze concludeerden dat de rem voor 99,9999999999997 %betrouwbaar was. Dat betekent, dat drie van de 1 biljoen remproeven fout gaan. Dat is weliswaar niet perfect, maar wel acceptabel.

Om te remmen, moet de fietser alleen de rechter rubber handgreep aan het stuur goed vastgrijpen. Hoe harder hij knijpt, des te harder wordt er geremd, alsof de hand van een geest de schijfrem in het voorwiel bedient. Dit wordt mogelijk gemaakt door een samenspel van meerdere elektronische compo-nenten.

Sensor, besturing, actuator
In de zwarte rubber handgreep zit een druksensor geïntegreerd, die vanaf een bepaalde druk een kleine zender activeert. Deze zit in een blauw kunststof kastje ter grootte van een sigarettendoosje, dat ook aan het stuur bevestigd zit.

De radiosignalen gaan naar een ontvanger onderaan de voorvork. Die zorgt ervoor, dat een andere component het signaal omzet in een mechanische beweging, die uiteindelijk de schijfremmen laat aangrijpen. De benodigde stroom komt uit een batterij, die ook aan de voorvork zit.

Met deze uitrusting lukt het om de fiets binnen 250 ms te laten remmen, wat bij een snelheid van 30 km/h overeenkomt met een reactie afstand van 2 m. De onderzoekers willen het hier niet bij laten. Volgens hen is het nu niet meer zo moeilijk om een antiblokkeersysteem en een anti slip regeling te integreren.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven