Ga naar hoofdinhoud

Direct drive voor lieren

In diverse takken van industrie (onder andere windturbines, gereedschapsmachines en drukpersen) is direct drive een inmiddels ingeburgerd begrip. Door elektronisch aangestuurde generatoren en motoren direct op de hoofdas te plaatsen, zonder tussenkomst van een tandwielkast, wordt ruimte en vooral energie bespaard. Radius gaat het principe nu ook toegepassen in lieren voor grote kranen.

De keuze voor geïntegreerde direct drive generatoren in windturbines is vooral gebaseerd op de wens om problemen met de reductiekasten te overwinnen en het systeem betrouwbaarder te maken. Inmiddels zijn direct drive windturbines een vertrouwd gezicht op on-shore en off-shore locaties.

In bepaalde toepassingen waar sprake is van een hoge dynamiek, zoals offshore deiningscompensatiesystemen, bieden geïntegreerde directe drive motoren het voordeel van een lage massatraagheid. Omdat ze werken zonder reductiekast kunnen ze snel van draairichting veranderen of versnellen.

Radius
Elma is een van de partijen achter Radius, een bedrijf dat zorg draagt voor de ontwikkeling van Integrated Direct Drive Motoren. Een geïntegreerd direct aandrijfsysteem heeft minder componenten, is gemakkelijker te installeren en te onderhouden en heeft een hogere betrouwbaarheid.

‘Integratie’ betekent hier dat de motor gebruik maakt van hetzelfde lager als in de applicatie. Dit is vergelijkbaar met de toepassing van een windturbine waarbij de stator en rotor van de motor zijn geïntegreerd met het lager van de hub (neus). Radius kan de motor leveren met een lagering naar keuze, speciaal ontworpen voor de toepassing. ”

Radius zal zich richten op elektromotoren in het hogere koppelsegment (koppelbereik van 200 kNm tot 5 MNm). Dit is een aanvulling op het assortiment Siemens motoren van Elma, dat eindigt waar Radius begint. Het verschil is vooral de keuze van het lager ten behoeve van het integreren in de algehele applicatie.

Lieraandrijvingen
Radius is in gesprek met potentiële klanten. Lierfabrikanten lijken geïnteresseerd te zijn in dit soort aandrijvingen. Met de rotor bevestigd aan de liertrommel en de stator aan het lierframe is eenvoudig en snel een systeem samengesteld. Dynamisch remmen van de lier wordt gedaan door een gecontroleerde kortsluiting en het systeem fail safe, zelfs in geval van totale stroomuitval.

Bepalende factoren voor het gecreëerde motorkoppel zijn zowel de motordiameter als de axiale lengte van de motor, dus het volume. Als vuistregel kan Radius zo’n 100kNm/m3 genereren.

De doelstellingen voor 2013 zijn om de eerste contracten veilig te stellen, de motoren verder te ontwerpen en te bouwen van en het verkrijgen van alle relevante goedkeuringen en certificaten voordat het concept op een grotere schaal kan worden gelanceerd.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven