Waarom is er nog geen motorfiets die op diesel rijdt? De dieseltechniek is veel verder dan die van benzinemotoren en zeker vanuit bepaalde gebruikersgroepen is er vraag naar motorfietsen die betrouwbaarder zijn, langer mee gaan en een grotere actieradius hebben. Erik Vegt werd regelmatig geconfronteerd met die wensen en daaruit ontstond het idee om er zelf een te gaan bouwen. De eerste serie is nu in productie.
De dieselmotor, Track T800-CDI genaamd, is een eigen ontwerp van Erik Vegt, eigenaar en enige medewerker van E.V.A. Products in Valkenburg (ZH). De Track heeft een cilinderinhoud van 800 cc met een maximaal vermogen van 40 kW en een koppel van 146 Nm. Deze motor is niet ontworpen voor de snelheid, maar is nauwelijks langzamer dan een gewone motorfiets, mede door de continu variabele transmissie waardoor niet meer geschakeld hoeft te worden.
Specificaties van de Track T800-CDI:
- Inhoud 800 cc
- Max. vermogen 40/54 kW/bhp bij 3000 tot 4500 min–1
- Max. koppel 100/146 Nm bij 3000 min–1
- Opstelling drie cylinders in lijn
- Massa (droog) 199 kg
- Brandstoftank 25 liter (optie: 50 optie)
- Brandstof Pure Plant Oil, bio-diesel, diesel
- Verbruik bij 90 km/h: 2,5 – 2,1 liter / 100 km
- bij 120 km/h: 3,5 – 3,1 liter / 100 km
- bij 175 km/h: 4,7 – 4,2 liter / 100 km
- Acceleratie koppel boven pk, 0 – 100 km/h in 6,5 s
- Topsnelheid 185 km/h
Het complete artikel is te lezen in het vakblad Aandrijftechniek