Ga naar hoofdinhoud

De snelste helikopter ter wereld

Op 7 juni 2013 bereikte de Technologie-Demonstrator Eurocopter X3 boven het Franse Istres een snelheid van 472 km/h. Jean-Brice Dumont, technisch leider van de Europese helikopterfabrikant Eurocopter (dochter van het Europese lucht- en ruimtevaartconcern EADS), verklaart: “hij haalde deze snelheid, omdat het een propellermachine is”.

Eurocopter heeft ongeveer 22.000 werknemers verspreid over de hele wereld, maar 12.000 in Marignane (bij Marseille), waar ook de X3 wordt gebouwd.

Helikopter of propellermachine
Een helikopter heeft twee rotoren: een staart- en een hoofdrotor. De staartrotor voorkomt, dat de helikopter om zijn as gaat draaien. De hoofdrotor levert de hef- en stuwkracht. De helikopter wordt door bepaalde fysieke grenzen belemmerd in de prestaties. De stal zorgt voor een vermindering van de hef- en stuwkracht. Hierdoor bereiken helikopters zelden een snelheid boven de 250 km/h. Ingenieurs hebben in de jaren dertig een methode ontwikkeld om de gevolgen van stal te verminderen. Hierbij krijgt de helikopter zijdelings twee propellers. Met deze opstelling treedt stal pas op bij een snelheid boven 500 km/h. In de vijftiger jaren bereikte de ″Rotodyne″ [1] een snelheid van 330 km/h. Dominique Fournier, vliegtuigingenieur van de X3, verklaart, waarom de technologie niet verder werd ontwikkeld. “Het probleem was het hoge brandstofverbruik”.

De X3
Der X3 is een hybride helikopter, die dankzij de verbeterde motorprestaties ook wordt gebruikt voor reddingsacties of militaire toepassingen. Daarom was het kostenaspect ook een van de belangrijke uitdagingen voor Eurocopter. Het doel was, om een vliegtuig te ontwikkelen, dat maximaal 25% duurder mocht worden dan een normale helikopter.

De X3 wordt gebouwd met onderdelen van andere Eurocopter vliegtuigen. De staart, die lijkt die van een F1 racewagen, hebben de ingenieurs nieuw ontwikkeld. “We hebben de innovaties alleen daar waar nodig gebruikt”, aldus Dominique Fournier.

Met het bouwen van de X3 werd in 2009 begonnen en in 2010 voerde hij de eerste vlucht uit. “Tijdens andere testvluchten bereikte de X3 al 450 km/h, maar we hebben op optimale weersomstandigheden gewacht om de maximale prestaties te kunnen testen”.

Toekomstperspectief
De X3 werd al meer dan 140 vlieguren getest. De onderzoekers hebben daarbij vastgesteld, dat hij ook bij maximale snelheid een uitstekende stabiliteit behoudt en nauwelijks trillingen veroorzaakt, ook zonder enige vorm van trillingsdemping. Een volgende stap is de verhoging van motorvermogen om een hogere snelheid te bereiken. Maar eerst moet nog worden vastgesteld of de klant daar wel in is geïnteresseerd.

Het artikel staat in Le Monde en op de website bij IDW
 

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven