Consumenten worden beloond om met fabrikanten mee te denken over het ontwerp van hun producten. Dit kan via de website www.redesignme.com, een Nederlandse vinding. Eind vorig jaar lanceerde het bedrijf Redesign Me een website rondom slecht ontwerp. Iedereen die producten met gebreken kende, kon deze op de site zetten en zelf herontwerpen. Al snel stond de site vol met producten, vergezeld van de soms zeer creatieve herontwerpvoorstellen van de bezoekers.
Redesign Me gaat nu een stap verder door de consument te betalen voor zijn creativiteit. Het Eindhovense bedrijf bundelt de krachten met fabrikanten middels het opzetten van RDM Challenges. Hierbij wordt online een nieuw productconcept gepresenteerd en worden de bezoekers gevraagd hier op te reageren. Doelstelling van deze methode is om tot producten te komen die beter aansluiten op de wensen en belevingswereld van de consument. Deelnemers worden uitbetaald in een online munteenheid, de RDM’s.
Crowdsourcing
Het op deze manier via internet samen laten werken van mensen wordt ook wel crowdsourcing genoemd. Websites als Wikipedia berusten in zijn geheel op dit principe. Daarnaast is er een groeiende trend van open innovatie, waarbij steeds meer bedrijven kennis vrijgeven in ruil voor andere kennis. Redesign Me is het enige bedrijf ter wereld dat deze trends combineert op het gebied van productontwerp.