Airborne Composites heeft een composiet hoofdschroef geleverd aan de Koninklijke Marine voor een Alkmaar-klasse mijnenbestrijdingsvaartuig (AMBV). Het is voor het eerst, wereldwijd, dat composiet materialen worden toegepast voor een maritieme hoofdvoortstuwer met een dergelijk groot vermogen (circa 1400 kW). De schroefbladen zijn in september overgedragen aan de Koninkijke Marine. Testvaarten starten eind 2010 en lopen gedurende 2011.
Erosie is een probleem bij bronzen scheeps-schroeven omdat hierdoor de geometrie van het bladoppervlak wordt aangetast. Dit wekt turbulentie en daarmee trillingen en geluid op. Dit ongunstige effect op de akoestische signatuur van de schepen is ongewenst in een omgeving waar elke verstoring fataal kan zijn. Alleen frequent onderhoud en inspectie kan dan een veilige werkomgeving garanderen. Dit noodzakelijke onderhoud is een grote kostenpost en verlaagt de operationele inzetbaarheid. Composiet materialen bieden hierbij uitkomst.
Composieten
De hydrodynamische testen in het Maritiem Instituut (Marin) waren dermate veelbelovend dat de Koninklijke Marine een vervolgonderzoek laat uitvoeren door Airborne. Hierbij wordt gekeken hoe de vezelrichting van composieten bewust kan worden gebruikt om het blad ‘flexibeler’ te maken. Zo ontstaat een schroefblad dat zich instelt naar de belasting, een zogenoemde hydro-elastische propellor.
Dit geeft een stillere schroef en efficiëntere schroef, wat zich vertaalt naar een mogelijke brandstofbesparing van enkele procenten. Door de brandstofbesparing is er ook een groeiende interesse vanuit de burger-scheepvaart voor deze ‘flexibele’ composiet schroeven.
De productiekosten van composiet schroeven zijn lager door de meermalen te gebruiken mal.
Composiet scheepsschroeven voor mijnenjagers verhogen de veiligheid verder door de lage magnetische en elektrische signatuur. Zij vergen minder onderhoud, waardoor zij een hogere operationele inzetbaarheid hebben. De onderhoudskosten zijn lager en ze hebben een langere levensduur. Composieten corroderen minder waardoor het oppervlak glad blijft en dus minder cavitatie optreedt.
Airborne International
Airborne International ontwerpt, ontwikkelt, produceert en test composiet toepassingen voor antennes (telescopen), ruimtevaart, high-end machines, aerospace, maritiem en offshore en olie & gas. Het bedrijf heeft circa 130 medewerkers in vestigingen in Nederland (Den Haag) en Spanje (Girona).