Ga naar hoofdinhoud

Bril ‘weet’ wat je ziet

Stelt u zich voor. U bekijkt een object, gebouwen of personen en krijgt, afhankelijk van de interesse, hierover informatie te zien in uw bril of afgespeeld in uw oortelefoon. Het onderzoeksgebied kennismanagement van het Deutsche Forschungszentrum für Künstliche Intelligenz (DFKI) in Kaiserslautern ontwikkelt software technologieën voor de databril en Eyetracker.

De multimediale informatie wordt van internet gehaald en smelt samen met de werkelijk zichtbare wereld tot een ‘uitgebreide realiteit’ (Augmented Reality ofwel AR). De onderzoekers werken met nieuwe soorten informatieverwerking om Augmented Reality voor verschillende toepassingen bruikbaar te maken.

Interactieve museumgids
De onderzoekers hebben een prototype ontwikkeld, dat in samenwerking met het Museum Pfalzgalerie Kaiserslautern (mpk) is uitgeprobeerd als digitale museumgids. Deze zogenaamde ‘Museum Guide 2.0’ bepaalt de kijkrichting van de gebruiker en lokaliseert welk object hij of zij op dat moment bekijkt.

Zodra het systeem de interesse van de bezoeker herkent, levert het via de koptelefoon informatie over het betreffende object. Het is daarbij van belang, dat de interesse van de gebruiker nauwkeurig wordt vastgesteld, zodat de relevante informatie daadwerkelijk ter beschikking komt.

De onderzoekers gebruiken als hardware de SMI Eye Tracking Glasses van SensoMotoric Instruments. Met een in het brilmontuur geïntegreerde camera wordt de kijkrichting van de gebruiker vastgelegd. Twee op de ogen gerichte infraroodcamera’s nemen tegelijkertijd de kijkrichting van de ogen op. Het proces, dat is ontwikkeld door het DFKI, herkent uit de opgenomen data speciale patronen, die de interesse van de gebruiker aangeven.

Gebouwen bekijken
Een andere toepassingsmogelijkheid is ‘Talking Places’. Dit systeem is gebaseerd op geografische data en levert selectief informatie over gebouwen en bezienswaardigheden ter plaatse. Dit moet bezoekers in de toekomst in staat stellen om een interactieve manier te ontdekken en beleven.


Het Augmented Reality systeem biedt bezoekers relevante informatie over het object waar hij of zij op dat moment naar kijkt.

In plaats van informatie op te roepen via conventionele apparatuur (zoals de smartphone) verwerkt het systeem de oogbewegingen met het beeld op dat moment tot informatie. Het systeem identificeert objecten visueel of aan de hand van geografische coördinaten en levert daarna de bijpassende informatie via een luidsprekertje.

De combinatie van Eye-Tracker en Head-Up-Display (HUD) in dit scenario is onderwerp van lopende onderzoeken bij DFKI. Daarbij moeten behalve akoestische informatie ook grafische beelden in het blikveld worden gebracht, zoals historische foto’s van bezienswaardigheden en gebouwen, contacten, routebeschrijvingen of aanbiedingen van bedrijven.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven