Hij draait en draait en draait maar door: de brandstofcel van het Forschungszentrum Jülich. De bedrijfszekerheid en de prestaties bereiken steeds nieuwe top-waarden. Deze technologie doorloopt daarmee de weg van het laboratorium prototype via een serieproduct voor kleinschalige toepassing naar een massaproduct. De onderzoekers uit Jülich presenteerden op de Hannover Messe een methanol brandstofcel van 2 kW, die toen al 500 bedrijfsuren had gedraaid.
“Onze prototypen draaien 500 uur onder realistische omstandigheden in dynamische bedrijfsomstandigheden”, zegt Detlef Stolten, directeur van het instituut. De brandstofcel vormt het hart van een heftruck, die het instituut samen met de industrie ontwikkelt. De heftruck wordt binnen enkele minuten met vloeibare methanol afgetankt; lange acculaadtijden of gastanks zijn niet meer nodig. Omdat geen uitlaatgassen worden uitgestoten, is deze aandrijving geschikt voor het transport van pallets of stukgoed, ook ingesloten opslagruimtes.
Van research naar toepassing
Op het gebied van boordstroomverzorging zou de gasreformer de markt voor de brandstofcel kunnen openen. Een reformer zet normale diesel of kerosine een om in een waterstofrijk gas voor een brandstofcel. Aan boord van auto’s, schepen en vliegtuigen zou men op deze manier energie efficiënter kunnen benutten zonder de hoofdaandrijving te belasten en zou men batterijen of aggregaten kunnen weglaten. In het laboratorium behalen de reformers een rendement van meer dan 99, % ook na 2000 bedrijfsuren.
Met het patent op zak kunnen de onderzoekers uit Jülich nu in samenwerking met bedrijven zoals Airbus een voor de markt geschikt product ontwikkelen, dat dankzij het hoge rendement helpt om energie te besparen. “Met ons onderzoek willen we niet alleen de basis leggen. We willen ook de nodige stappen doen in de richting van commercialisering van brandstofceltechniek” , verklaart Stolten.
Het onderzoek aan het Institut für Energieforschung in Jülich (25 km noordooselijk van Aken) beslaat het gehele traject, van werkt aan een aantal verbeteringen van de kerncomponenten voor de cellen tot en met de ontwikkeling van kant en klare brandstofcelsystemen. “We willen alle aspecten in het oog houden en elkaar afstemmen. Alleen op deze manier is het complexe systeem van brandstofcellen rendabel te maken”, aldus Stolten.