Technologie nieuws

Brandstofcel aan vooravond doorbraak

Rijden op waterstof is een alternatief voor het gebruik van fossiele brandstoffen. Diverse automerken hebben een proto-type op waterstofbrandstof-cellen rondrijden en in Noord-Amerika is de waterstofhef-truck aan een opmars bezig. Nedstack ziet de vraag naar zijn producten dan ook toenemen. Voor de echte doorbraak voor personenauto’s is het wachten op de basisinfrastructuur (tankstations).

Nedstack levert al meer dan tien jaar brandstofcellen die waterstof en lucht omzetten in elektriciteit, warmte en water. Het bedrijf richt zich op de markt van telecom- en elektriciteitnetten, de industrie en mobiele werktuigen in brede zin (bussen, vrachtauto’s, heftrucks, schepen). Brandstofcellen zijn duurder in aanschaf dan batterijen en verbrandingsmotoren, maar gaan langer mee en zijn milieuvriendelijk en betrouwbaar. De toepassing voor zendmasten blijkt tot nog toe een van de meest rendabele.

Mobiele werktuigen
Eén van de mobiele toepassingen waarvoor Nedstack de brandstofcellen leverde, is een rondvaartboot (Nemo H2) die voorjaar 2011 in Amsterdam in gebruik werd genomen. Qua afmetingen moest het door de Amsterdamse grachten kunnen varen maar voor de IJ weer voldoen aan de eisen voor grote motorschepen. Het schip moest veilig zijn voor passagiers maar ook voldoen aan de regels van Germanische LLoyd.

In samenwerking met ondermeer de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN) ontwikkelde Nedstack een brandstofcelsysteem voor een heftruck. Elektrische of door een brandstofcel aangedreven trucks zijn een goed alternatief voor met name de zwaardere heftrucks (5-10 ton). Ze kunnen acht uur op een enkele volle tank waterstof rijden en zijn in slechts drie minuten weer vol getankt.

In Nederland werd een subsidieaanvraag niet gehonoreerd waarna de potentiële gebruiker afzag van aanschaf. In de Verenigde Staten wordt het gebruik van door een brandstofcel aangedreven heftrucks juist zwaar gestimuleerd. Volgens een Amerikaans onderzoek zullen vorkheftrucks in 2020 in Amerika de grootste gebruikers van waterstof als brandstof zullen zijn (circa 36 % van de totale markt).

Op de weg
In samenwerking met andere bedrijven ontwikkelde Nedstack een 16 kW brandstofcelsysteem voor een distributietruck. De Hytruck heeft als basis een standaard chassis van een Mitsubishi Canter (7,5 ton GVW) distri-butieauto. De bestaande aandrijflijn is vervangen door een hightech water-stof/brandstofcel hybride aandrijfconcept met minder draaiende onderdelen en dus minder onderhoud.

Ook met andere bedrijven (onder andere e-Traction) samen ontwikkelde de Arnhemse onderneming een waterstof elektrische stadsbus, onderdeel van het Hymove project. De bedoeling is dat deze bus begin 2012 wordt opgenomen in de dienstregeling.

Hoewel de testen en het gebruik van de brandstofcel laten zien dat de techniek klaar is, komt het gebruik toch maar moeizaam op gang. Dit komt vooral door de kosten. De brandstofcel zelf is nog te duur, maar door schaalvergroting zijn hier grote stappen te maken.

De grootste uitdaging zit echter in het opzetten van een distributiesysteem en de tankstations. Voor 1 miljoen auto’s in 2020 gaat dat ongeveer 3 miljard euro kosten.

Het volledig artikel vindt u in het februari-nummer van Aandrijftechniek.

  • ABB verwerft grote order voor levering van frequentieomvormers aan ProRail

    ABB verwerft de opdracht voor een grootschalige levering van frequentieomvormers aan ProRail. (Foto: ABB)ABB gaat de bestaande statische frequentieomvormers van spoorwegbeheerder ProRail vervangen door 300 toekomstbestendige UPS-systemen. Deze zijn ontwikkeld voor een hoge efficiëntie, lagere energiekosten, milieu-impact en cost of ownership en verminderde downtime. Het… Lees verder →

  • Video conferences en IoT: de toekomst van virtuele vergaderingen

    Covid-19 heeft zich in bijna alle landen verspreid en overschrijdt alle menselijke grenzen van een provinciaal, spiritueel en sociaal wezen. Om de verspreiding te vertragen en te beheersen, hebben verschillende landen landelijke afsluitingen en reisverboden opgelegd om grote bijeenkomsten te vermijden en menselijke migratie te… Lees verder →

  • Eltrex Motion treedt toe tot Brainport Industries

    Eltrex Motion levert diverse soorten aandrijvingen, ook op klantwens aangepast (foto: Eltrex Motion)Eltrex Motion, specialist in aandrijf- en positioneertechniek en onderdeel van de internationale Eight Lakes group, is lid geworden van Brainport Industries. Dit ecosysteem bundelt de krachten van toeleveranciers in de maakindustrie voor het… Lees verder →

  • Nationale Aandrijftechniekdag Faulhaber

    ‘Micromotoren steeds kleiner en in andere bouwvormen’ (+video)

    Tijdens de Nationale Aandrijftechniekdag op 2 november verzorgt Faulhaber de presentatie ‘DC micromotors, best practice’ (foto: Richard Kok)Robotisering en miniaturisering in de aandrijftechniek zetten door. Dat betekent dat micromotoren steeds kleiner worden en andere bouwvormen krijgen. Tijdens de Nationale Aandrijftechniekdag gaat Faulhaber dieper in op… Lees verder →

  • Nationale Aandrijftechniekdag 2021

    ‘De motor als sensor biedt onbegrensde mogelijkheden’ (+video)

    De motor als sensor komt aan bod tijdens de presentatie van Bosch Rexroth tijdens de Nationale Aandrijftechniekdag (foto: Richard Kok)De data die motoren in de aandrijftechniek leveren, bieden onbegrensde mogelijkheden. Met de feedback kunnen we prestaties verbeteren, onderhoud voorspellen en crashes analyseren en zelfs voorkomen.… Lees verder →

  • 3D-printen met hoge herhaalbaarheid dankzij technologie van B&R

    Roboze gebruikt B&R-technologie om zijn 3D-printer te integreren in de industriële productie. (Foto: B&R Industrial Automation)Roboze heeft zijn Argo 500 3D-printer uitgerust met technologie van B&R. Het brengt hiermee de mogelijkheden van additive manufacturing naar het industriële productieproces. De Argo 500 biedt een hoge herhaalbaarheid… Lees verder →

  • Pilz biedt advies en ondersteuning voor AGV’s

    Pilz biedt advies en ondersteuning bij het uitvoeren van veilige toepassingen met autonome transportvoertuigen. (Foto: Pilz)Pilz biedt met zijn servicepakket advies en ondersteuning bij het uitvoeren van veilige toepassingen met bestuurderloze transportvoertuigen (AGV’s). Het aanbod van Pilz begint bij de ontwikkeling van veiligheidsconcepten in de… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven