Het overstijgt zelfs de fantasie van de sprookjesverteller uit 1001 nacht. In Dubai heffen twee door Bosch Rexroth geautomatiseerde scheepsliften schepen tot 130 m lengte uit de Perzische Golf op het Arabisch schiereiland en rijden het ter reparatie over land naar een herstelplaats.
130 m komt overeen met op een voetbalveld een keer vanaf het eigen doel naar het tegenoverliggende doel en dan nog een keer tot bijna de middellijn lopen. 130 m is de lengte van de schepen die de grootste van de twee schepenliften in het Dubai Maritime City uit de zee tilt. De grote schepen hebben een massa van zo’n 6 000 ton, wat overeenkomt met honderdvijftig volgeladen vrachtwagens met aanhanger. Begin dit jaar kwam deze schepenlift zijn kleine broer (in december 2006 in gebruik genomen) assisteren. Nou ja, kleine broer: deze kan nog altijd schepen tot 90 m lengte (ruim één voetbalveld lang) en een massa van 3 000 ton uit het water tillen.
Extreme techniek
Bosch Rexroth nam als hoofdaannemer in Dubai de complete engineering, levering en inbedrijfname van de automatisering voor beide liften voor zijn rekening. Daarbij stellen de klimatologische omstandigheden in Dubai extreme eisen aan de techniek en aan het team dat de lift in moest installeren en in gebruik nemen. Bij het ontwerp van het platform en het transfersysteem is rekening gehouden met de hoge uitzettingen die kunnen optreden als gevolg van de grote temperatuurverschillen.
Een brandende zon, maximum temperaturen tot +50 °C midden in de zomer, zandstormen en een zeer hoge luchtvochtigheid vereisen het gebruik van extreem robuuste componenten. Hiermee wordt bedoeld dat de componenten een bepaalde minimale levensduur garanderen, gebaseerd op het hoogfrequente gebruiksprofiel van de lift en zijn transfersysteem. Om levensduur van lagers en kabels te vergroten zijn de schijven en lagers van een grotere diameter dan bij eerder door Bosch Rexroth gebouwde schepenliften.