Het boorschip Aban Abraham heeft, na een grote upgrade bij Sembawang Shipyard in Singapore, de proefvaart met success afgesloten. Het Vlaardingse ontwerpbureau Ulstein Sea of Solutions was verantwoordelijk voor concept en basic design werk, waardoor het schip nu tot 6600 voet waterdiepte kan boren.
De opwaardering van het ruim 30 jaar oude schip uit de Pelican-klasse, eigendom van Aban Abraham, omvatte onder andere de verbreding van het schip door sponsons ter compensatie van het toegenomen gewicht en vergroting van het drijfvermogen. In totaal is het draagvermogen daardoor met 1400 ton toegenomen.
Diepere wateren
Door het toegenomen draagvermogen heeft het schip nu een veel grotere capaciteit voor het benodigde boormaterieel om in diepere wateren te kunnen werken. Het gaat daarbij om riser tensioners, riser storage, riser handling en mud storage. Daarnaast zijn tijdens de werkzaamheden ook een nieuwe substructure voor de boortoren geïnstalleerd met een vergrote boorvloerhoogte. Tevens is het geïnstalleerd vermogen vergoot inclusief een compleet nieuwe vermogensdistributie en automatiseringssysteem.
Hellingproef
In de sponsons is ruimte vrij gehouden voor twee azimuth-propellers voor een eventuele toekomstige DP-opwaardering. Ook in de schakelborden is hier rekening mee gehouden. De resultaten van de hellingproef kwamen precies overeen met alle voorafgaande ontwerpberekeningen en tijdens de proefvaart werd een snelheid behaald van 11 knopen. Kapitein Wintgens van de Aban Abraham is erg tevreden over de resultaten, aangezien ook de trillingen minder waren dan verwacht.
Hoofdafmetingen van het schip:
Loa: | 148.6 m |
Lbpp: | 136.8 m |
Breedte (mal) : | 29.8 m |
Holte (mal) : | 12.3 m |
Ontwerp diepgang: | 7.5 m |
Dienstsnelheid: | 10 kn |
Geïnstalleerd vermogen: | 6 x 2,780 kW |