GTI Electroproject heeft van Waterschap Zuiderzeeland opdracht gekregen voor het ‘elektrificeren’ van het gemaal ‘Blocq van Kuffeler’ in Almere. Het gemaal is één van de grootste ter wereld, gemeten naar opvoerhoogte en capaciteit. De opdracht behelst het reviseren en renoveren van het afwateringsgemaal.
De capaciteit van het gemaal wordt daarmee vergroot met 10%. Om het energieverbruik laag te houden is gekozen voor energiezuinige aandrijfsystemen waarbij de pompen direct door de motoren worden aangedreven zonder tandwielkast. Met het project is een som van 4,6 miljoen euro gemoeid.
De toenmalige koningin Juliana zette de Blocq van Kuffeler in 1967 in werking. In nauwelijks zeven maanden legde het gemaal heel zuidelijk Flevoland droog. De vier pompen van het gemalen werden tot vandaag aangedreven door dieselmotoren. Het waterschap laat het gemaal nu ingrijpend verbouwen waarbij de dieselmotoren plaatsmaken voor elektromotoren.
De elektromotoren hebben een vermogen van 1250 kilowatt bij 95 toeren van per minuut. De vier pompen worden direct op de motoren aangesloten zonder tussenkomst van tandwielkasten. Deze ‘direct drives systemen’ zijn niet alleen energiezuiniger maar vergen ook minder onderhoud.
Specialistisch
De werkzaamheden, die 30 maanden in beslag nemen, worden uitgevoerd door GTI Electroproject Aandrijftechniek, een business unit van GTI Experts. Eerder tekende dit bedrijfsonderdeel ook voor de elektrificatie van gemaal ‘Buma’ bij Lemmer. Ook Gemaal Katwijk bij Katwijk zal uitgevoerd worden met de aandrijfsystemen van GTI Electroproject Aandrijftechniek.