Vanaf zaterdag 11 augustus 8 uur ’s tot half september zullen de karakteristieken ‘bongs’ van de klokkentoren van het Engelse parlement, de Big Ben, niet te horen zijn. Het uitschakelen van de klokken is noodzakelijk voor een zes weken durende onderhoudsbeurt aan het klokkenmechaniek.
Om de uurwerken te laten doordraaien, zal gedurende deze periode een elektrisch systeem worden gebruikt. De Grote Klok (de Big Ben) en de klokken die elk kwartier aangeven, zullen echter zwijgen. De operatie vormt het sluitstuk van geplande onderhoudswerkzaamheden die voorafgaan aan de 150e verjaardag van de grote klok.
De Klokkentoren en het mechaniek van de klok.
Onderhoud van het klokkenmechaniek
Tijdens het onderhoudswerk zullen de lagers worden vervangen van het slagmechanisme dat de grote klok (Big Ben) aanslaan. Ook zal de aandrijving van het uurwerk zelf worden vervangen. Tijdens de onderhoudsperiode zullen de uurwerken voor korte tijd worden stilgelegd voor het uitvoeren van onderhoud aan de lagers van de aandrijfas voor de wijzers aan elke zijde. Van elke roterende machine kan lagerslijtage worden verwacht. Er wordt echter aangenomen dat de lagers in het slagmechanisme nog de originele zijn en dat ze nooit zijn vervangen.
Tijdens deze onderhoudsbeurt zullen specialisten ook de wijzers en de glazen uurwerkplaat schoonmaken, een karweitje dat elke vijf jaar moet plaatsvinden. Om u een idee te geven: elke plaat heeft een diameter van 7 m en bevat 312 glasplaten. De minutenwijzer is 4.20 m lang en legt elke minuur 30 cm langs de omtrek af. De urenwijzer meet 2.70 m en legt per uur 60 cm langs de omtrek af. Het midden van elke wijzeras bevindt zich 56 m boven de grond.
Historie
De klokkentoren dankt zijn bestaan aan een brand in 1834 die een groot deel van het Engelse parlementsgebouw verwoestte. Er werd een commissie ingesteld om uit 97 inschrijvingen een nieuw ontwerp voor het gebouw te kiezen. De keus viel op het ontwerp van Charles Barry. De klok werd in in 1859 in gebruik genomen.
Door de jaren heen is de klok incidenteel uitgevallen door een aantal gebeurtenissen: door het weer, onderhoudswerk, breuken of vogels. Het stilleggen van zowel de klokken voor het hele uur als voor elk kwartier vond eerder alleen plaats in 1934 (twee maanden) en 1956 (zes maanden).
De grootste periode van stilstand vond plaats in augustus 1976 toen een deel van het klokkenspelmechanisme uit elkaar viel. Dit veroorzaakte heel wat schade, zodat de grote klok over een periode van negen maanden in totaal 26 dagen buiten bedrijf was – de grootste onderbreking sinds de klok werd voltooid.
De meest recente onderbreking vond plaats in oktober 2005 om inspectie van de as van de rem mogelijk te maken. Het meest recente onderhoudswerk dateert van juni 2006. Toen vond vervanging plaats van de rubber hamers voor alle klokken en van een lager voor de grootste klok die elk kwartier slaat.