Als auto’s, vliegtuigen of koelkasten worden gelakt, komt de verfnevel uit de nozzle van een verfspuitinstallatie. Maar hoe komt hij in het leidingsysteem? Dat weet Stefan Kramer. Zijn wereld bestaat uit roeren, transporteren, doseren en toepassen van verven en lakken. Hij is projectmanager bij b+m Surface Systems in Eiterfeld. Deze onderneming biedt een totaalpakket aan op het gebied van verfspuitoplossingen. Modulaire verfverzorgingseenheden hebben zijn speciale aandacht. Daarom hebben praktisch alle b+m-verfverzorgingseenheden één ding gemeen: een aandrijving op perslucht. Zij gebruiken hiervoor Atlas Copco luchtmotoren van het type LZL.
Luchtmotoren worden om meerdere redenen gebruikt. Aan de ene kant verdragen grondverven, basiscoatings, of lakken door hun licht ontvlambare verdunningsmiddelen zich niet goed met elektrische aandrijvingen. Aan de andere kant bieden luchtmotoren sterke economische voordelen. De verfverzorgingseenheden moeten zeer zwaar werk verrichten wanneer de verf moeten worden gemengd en hiervoor is een bijzonder robuuste aandrijving nodig. Elektromotoren met hetzelfde vermogen als een luchtmotor zijn vele malen groter en zwaarder dan luchtmotoren, aldus Stefan Kramer.
De intussen tot LZL 03 verder ontwikkelde roerwerkmotor moest proeven doen met de stroperige thixotropenmassa. De viscositeit moest door gelijkmatig te roeren met een gedefinieerd mengtoerental, verminderen en het verfpigment er goed doorheen mengen. Tot verrassing van de b+m-testers was het aanloopmoment van de 1,05 kW krachtige motor geheel anders dan bij de tot dusver gebruikte motoren. En gebruikte ondanks het hogere vermogen, niet meer perslucht.
B+m Surface Systems neemt als systeemleverancier van apparaten voor oppervlaktetechniek een leidende rol in bij de bewerking van waterverdunbare lakken voor binnendelen van schepen. Ongeveer 130 medewerkers zorgen ervoor, dat auto’s in de lak zitten, vliegtuigen de gewenste verfdikte krijgen en dat bij het spuiten van koelkastdeuren geen druipers ontstaan. Ook voor klanten die niet uit de automobiel-, spoorweg- en vliegtuigbouw of de witgoedfabricage komen, biedt de leverancier klantengeorienteerde oplossingen aan: een T1 genaamde zes-assige-spuitrobot is minstens zo belangrijk als de modulaire lak- en verfverzorgingseenheden die tegenwoordig over de gehele wereld worden ingezet.