Ga naar hoofdinhoud

Betere inzet bedrijfsmiddelen dankzij ICT en M2M

‘Oplossingen voor service en beheer op afstand’ vormde medio mei het uitgangspunt van een informatiebijeenkomst over real-time service op afstand, georganiseerd door Imtech en KPN met medewerking van Snijders Scientific, TNO, Owasys en Adelco. De bedoeling was om voorbeelden en toepassingen te geven om machines op afstand uit te lezen, te bewaken en te beheren.

Leveranciers gaan zich meer richten op service als onderscheidend element. Ze willen meer partner worden in plaats van een anonieme verkooporganisatie. Ze willen meerwaarde aanbieden in de vorm van meedenken met innovaties en het aanbieden van diensten die er voor zorgen dat het product optimaal blijft functioneren.

De kosten voor service en onderhoud van een apparaat of machine worden vooral bepaald door loonkosten. Beheer en onderhoud op afstand zouden deze kosten aanzienlijk kunnen terugdringen. Als bewaking en aansturing van processen, apparaten en instrumenten via een website kunnen worden geregeld, zijn besparingen in tijd en geld mogelijk.

 Remote services met ICT en M2M
Internet zal een belangrijke rol gaan spelen bij toepassing van remote services.

Van reactief naar proactief
De uiteindelijke bedoeling van het op afstand bewaken van processen en apparaten via bijvoorbeeld internet is het verkrijgen van actuele informatie, het verbeteren van de bedrijfstijd, lagere vervoerskosten en lagere milieubelasting. Tevens biedt M2M (machine to machine communication) de mogelijkheid om de kwaliteit van de dienstverlening te verhogen in combinatie met het diagnosticeren van machinegedrag en het besturen en beheren vanaf een willekeurige locatie ter wereld. Bovendien kunnen slimme apparaten problemen die ze hebben gedetecteerd, vaak zelf automatisch oplossen.

Tot op heden wordt er vooral reactief gereageerd. Door toenemend M2M-gebruik zal dat worden omgezet in een proactieve service. Deze service zal volledig zijn afgestemd op het daadwerkelijk gebruik van materialen, besturingen en processen. Het impliceert wel dat de leverancier en de afnemer op één lijn moeten zitten en dat de leverancier inzage moet hebben in het proces bij en van de klant.

Het betekent dat ook de relatie tussen leverancier en afnemer moet worden verbeterd. De leverancier zal zijn producten voorzien van de faciliteiten om de gegevens uit zijn producten en componenten digitaal te verwerven, te archiveren, te filteren en (draadloos) te versturen. Hij zal zijn klant alleen die informatie beschikbaar stellen die deze wenst te zien. De klant is eigenlijk alleen geïnteresseerd in informatie die voor zijn proces, zijn product, zijn materiaalstromen en zijn voorraad van belang zijn. Hij wil zich op zijn kernactiviteiten concentreren, terwijl de leverancier als gespecialiseerde partner het informatiebeheer voor hem regelt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven