Tram of bus? De AutoTram biedt het beste van beide werelden. Hij is tot 36 m lang, kan evenveel passagiers als een tram vervoeren en is even universeel als een bus. Een vliegwiel neemt een deel van de remenergie op en verlaagt de operationele kosten. De bus is het resultaat van een samenwerkingsverband tussen het Fraunhofer-Insitut IVI en Hübner GmbH.
De AutoTram heeft rails noch bovenleidingnet; het gelede voertuig rijdt net als een bus op rubber banden op straat. Het Fraunhofer-Institut für Verkehrs- und Infrastruktursysteme IVI in Dresden presenteerde een jaar geleden een prototype van het nieuwe transportsysteem aan specialisten uit de industrie. In samenwerking met industrieel toeleverancier Hübner GmbH in Kassel hebben de wetenschappers het concept verder uitgewerkt.
Het 24 m lange voertuig bestaat uit twee modules met lage vloer en kan in beide richtingen rijden. De modules worden rug tegen rug verbonden met behulp van een symmetrische gelede koppeling die is gebouwd door Hübner. Op routes met weinig passagiers worden de modules gescheiden en als losse bus gereden. Als een groot aantal passagiers wordt verwacht, kan een extra module worden ingevoegd, waardoor de AutoTram uitgroeit tot een voertuig van 36 m lengte.
De AutoTram krijgt zijn vermogen uit een 180 kW (240 pk) dieselmotor en een vliegwielsysteem van 4 kWh/200 kW. Het vliegwiel neemt een deel van de remenergie op, waarna de AutoTram korte afstanden (tot 2 km) zonder geluid of emissies kan rijden. Dit helpt de operationele kosten te verminderen en is vriendelijker voor het milieu. Volgens het IVI zou het nieuwe voertuig tussen 30% en 50% goedkoper zou zijn dan conventionele railsystemen.