Ga naar hoofdinhoud

Architector: eerste schaalbare machine-besturings-software

Quest Innovations lanceerde tijdens de Vision en Robotics 2007 als eerste ter wereld een schaalbare machine-besturings-architectuur genaamd Architector. Dit is niet zomaar een API waarmee machines bestuurd kunnen worden maar veel meer dan dat. Architector is ook geen passieve API library, maar schaalbare actieve ontwikkelomgeving voor machinebesturing waarbij over de grenzen van processoren, IO besturing en Vision heen wordt gekeken.

Werd voor Architector een applicatie nog specifiek geprogrammeerd in C/C++ of een andere programmeertaal, waarbij de camera besturing en IO kaarten door middel van een door de leverancier geleverde softwarelaag moest worden aangestuurd, wordt met
Architector meer de nadruk gelegd op de klant specifieke processen. De klant hoeft dus niet meer na te denken over hoe stuur ik de IO-kaart aan, hoe haal ik plaatjes uit de camera, hoe ga ik met mijn geheugen beheer om. Met de komst van smart
camera’s wordt dit nog belangrijker.

Minder werk met Architector
Alhoewel smart camera’s in staat zijn om bewerkingen op de camera uit te voeren, in bijna alle gevallen is deze processor capaciteit bij lange na niet genoeg om het gehele proces te besturen. Al helemaal niet als er meerdere camera’s aan te pas
komen. Als programmeur moet je dan zowel de camera’s programmeren voor data reductie, een pc programma maken om met de camera’s te communiceren en synchroniseren en als gevolg hiervan ook nog IO en wellicht een robot aansturen.
Dit betekent veel werk, wat door Architector uit handen wordt genomen.

Architector bestaat uit actieve en passieve componenten waarmee applicaties worden gebouwd. Deze applicatie hoeft tijdens de ontwikkeling geen rekening te houden met de hardware en communicatie grenzen. Alles kan ontwikkeld worden door middel van scripts, processen, c/c++ code en communicatie kanalen. Als alles werkt kan worden gekeken waar en op welke hardware de processen uiteindelijk gaan draaien. Of dit nu 1 PC is of meerdere, of een combinatie van PC’s en Smartcams. Dit is een configuratie-probleem, geen programmeer probleem.


Verschillende hardware architectuur voor hetzelfde softwareprogramma ontwikkeld met Architector (foto: Quest Innovations)

3D vision
Quest werkt momenteel met verschillende camera- en robot-fabrikanten samen om Architector componenten voor hun producten te ontwikkelen. ‘We zijn zeer blij met deze eerste release van Architector’ zegt Richard Meester van Quest Innovations. ‘De tijd die we zelf al besparen op onze projecten door ze met Architector uit te voeren is enorm. Hierdoor kunnen we veel goedkoper opereren. Verder wordt het hergebruik van software veel makkelijker door alles op te delen in kleine hanteerbare processen.’ De toekomst voor Architector ziet er goed uit. Applicaties worden steeds groter en ingewikkelder, en het aantal processoren nodig om een besturingsprobleem op te lossen wordt steeds groter. Denk bijvoorbeeld aan 3D vision en robot besturing.

Bij 3D Vision en robot besturing is de rekenkracht benodigd om een probleem op te lossen enorm. De camera’s hebben dan wel een grote ‘frame rate’ van bijv 30 tot 60 beelden per seconde, maar de beeldbewerking blijft hierbij achter. Bij 3D vision kan
worden gedacht aan 2 tot 4 beelden per seconde. Hieruit blijkt de noodzaak voor meerdere procesoren, maar komt tegelijk de programmeerbaarheid om de hoek kijken.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven