Technologie nieuws

Apex Dynamics helpt bij wereldfietsrecord

Afgelopen weekend heeft Sebastiaan Bowier het wereldsnelheidsrecord voor fietsen verbeterd. Bij zijn laatste poging haalde hij de in Nederland hoogst illegale snelheid van 133,78 km/u in de hightech VeloX3 ligfiets van studenten van de TU Delft en de Vrije Universiteit Amsterdam. Het recordvoertuig was onder meer voorzien van een planetaire eindoverbrenging van Apex Dynamics.

Bowier reed 0,6 km/u sneller dan de Canadees Sam Wittingham ooit deed, en dat ook nog met een vrij stevige wind tegen. De tweede fietser van het Delfts/Amsterdamse team, Wil Baselmans, staat nu met 127,43 km/u op de derde plaats van snelste fietsers.

De snelheden werden geklokt op een meettraject van 200 m, na een aanloop van 8 km over een kaarsrechte weg in de woestijn van Nevada (VS). Het team had zes dagen om het wereldrecord binnen te slepen, maar liep in het begin tegen technische problemen aan. Na ook nog drie avonden slecht weer sneuvelende het Canadese wereldrecord toch nog op de laatste avond.

Selectie en hulp
Het Human Power Team van beide universiteiten profiteerde onder meer van geavanceerde computersimulaties, die lieten zien hoe snel de recordfiets bij een bepaald geleverd vermogen zou moeten gaan. Dat was aanzienlijk meer dan de fiets aanvankeiljk haalde. Na een grondige analyse van de data bleek het probleem in de aerodynamica te zitten. Tijdens het trappen blijkt de aerodynamische fiets te vervormen door de geleverde kracht. Dat probleem kon op tijd worden verholpen.

De keuze voor de beste fietser en de optimale racevoorbereiding en -strategie werd uitgevoerd door studenten Bewegingswetenschappen van de Vrije Universiteit in Amsterdam. Het Delftse team was verantwoordelijk voor de techniek en koos voor een liggende houding en een kap die extreem weinig luchtweerstand heeft.

Voor de fiets is gebruik gemaakt van een speciale coating van Akzo Nobel uit de Formule 1 wereld die de VeloX3 een extreem lage luchtweerstand geeft. Daarnaast kreeg het team ondersteuning van onder meer Brunel, DSM, FlevoBike, Mavom, SKF en Apex Dynamics.

Eindtrap
Apex Dynamics stelde voor de recordfiets de nieuwe P2 reductor beschikbaar, die als achterwielophanging en als laatste overbrenging fungeerde. De keuze viel op deze reductor door zijn hoge rendement in combinatie met zijn lage gewicht.


Samenstelling van het achterwiel met de P2 planetaire reductor van Apex Dynamics.

In de P2-serie heeft Apex verbeteringen op het gebied van gewicht (-44%), formaat, verdraaispeling (-16%), geluidsniveau en stijfheid (-15%) gerealiseerd. Het bedrijf koos voor labyrinthafdichtingen aan de ingaande kant, plasmanitride geharde vertandingen met ‘power-honing’ nabewerking en een nieuwe kleminrichting voor de motoras. (foto’s: Apex Dynamics)

 

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven