Ga naar hoofdinhoud

Analyse van lawaaibronnen bij vliegtuigmotoren

De afdeling Aero-akoestiek aan de Brandenburgische Technische Universiteit in Cottbus is begonnen met een onderzoeksproject voor de analyse van lawaaibronnen. Het gaat om de ontwikkeling van een meetsysteem, dat bedoeld is voor gebruik bij de ontwikkeling van een geluidsarme motor. Het onderzoek wordt financieel ondersteund wordt door de deelstaat Brandenburg.

Door vliegtuigmotoren veroorzaakt lawaai draagt wezenlijk bij aan de door het luchtverkeer veroorzaakte geluidsbelasting. Het is een van de grootste hindernissen bij de verdere groei van het luchtverkeer. Een essentieel deel van het motorlawaai bij start en landing wordt veroorzaakt door het voorste deel van de motor, de zogenoemde turbinetrap. Succesvolle maatregelen ter vermindering van het lawaai zijn daarom bij de ontwikkeling van stille vliegtuigmotoren belangrijk. Omdat bij het ontstaan van lawaai talrijke mechanismen een rol spelen, is dit een complexe opgave.

Belangrijk element voor de ontwikkeling van stille motoren is een nauwkeurige analyse van de fysieke mechanismen. Daarvoor worden ook akoestische metingen aan de motoren of delen daarvan uitgevoerd, waarbij het lawaai in de regel als één geheel wordt opgenomen en geanalyseerd. De analyse van deze meetgegevens is tot nog toe maar beperkt mogelijk geweest. Hierbij moet het actuele onderzoeksproject helpen.

Een centraal werkgebied van de afdeling aero-akoestiek is de ontwikkeling van een meetsysteem dat tegelijkertijd een groot aantal microfoons kan bedienen. Daarbij wordt ook een systeem ontwikkeld om de geluidsbron te lokaliseren, waardoor het mogelijk is om de bijdrage van aparte geluidsbronnen tegelijk op te nemen, maar apart te onderzoeken. Doelstelling van het nieuwe onderzoeksproject is het verder uitbreiden van dit systeem voor de analyse van geluidsbronnen van vliegtuigmotoren. Daarvoor wordt nauw samengewerkt met AneCom AeroTest GmbH uit Wildau, dat een doelmatige akoestische proefstand in bedrijf heeft voor de turbinetrappen. Het nieuwe meetsysteem moet tijdens de kostbare tests op de proefstand waardevolle informatie over de geluidsbronnen en de daarbij behorende mechanismen opleveren.

 

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven