Technologie nieuws

AMK in stille bestelbus

Begin juli werd in Kirchheim bij Stuttgart (D) een bestelbus geïntroduceerd met elektromotor. Op zich al bijzonder, maar deze bus wordt aangedreven door een industriële elektromotor en besturingstechniek van AMK Aandrijf- en Besturingstechniek. Ook bijzonder is het feit dat deze bus een particulier initiatief is en niet vanuit de autoindustrie is ontwikkeld.

In een garage in Zell unter Aichelberg (D) is de afgelopen twee jaar flink gesleuteld aan het idee om van een Renault Master met dieselmotor, een volwaardig elektrisch voertuig te maken. Daarmee wil de jonge onderneming Elektrofahrzeuge Schwaben (EFA-S) voor schonere binnensteden gaan zorgen. Deze bus is het schoolvoorbeeld om een bestaand voertuig om te bouwen naar een schoon voertuig. Er zijn wel beperkingen: afhankelijk van de belasting kan er maximaal 100 km per dag gereden worden, het normale opladen duurt lang en de ombouwkosten zijn hoog.

Vooruitziende blik
Can Baki, directeur van Luchs Obst- und Gemüsehandel, wilde een bestelbus hebben die ‘s ochtends niet de burgers wakker maakte met het dieselgeronk. Daarom liet hij zijn bestelbus ombouwen door EFA-S, en hij is nu zelfs directeur van dit bedrijf geworden. Er zijn inmiddels vier bussen in aanbouw die naar Istanboel geëxporteerd gaan worden. Een ondernemer met lef, geld en een vooruitziende blik?


De elektromotor van AMK is veel compacter dan de originele dieselmotor (foto: EFA-S)

AMK Aandrijf- en Besturingstechniek, ook uit Kirchheim, levert de elektromotoren en besturingstechniek. De motor heeft een vermogen van 90 kW en een maximaal koppel van 325 Nm. De loodaccu’s zijn verdeeld onder de motorkap en onder de laadvloer. Er zijn ook nieuwe (en duurdere) Li-Ion accu’s in te bouwen. Afhankelijk van het type voertuig blijft er nog tussen de 600 kg en 1300 kg laadcapaciteit over.

Bij loodaccu’s is de reikwijdte maximaal 100 km en kost het opladen in de nacht bij 230 V zo’n 10 uur. Bij Li-ion accu’s moet de reikwijdte groter worden en is de oplaadtijd met krachtstroom ook korter. De topsnelheid van de elektrobus ligt op 140 km/h maar is elektronisch begrensd op 90 km/h. EFA-S kan alle bestelbussen tot 7500 kg ombouwen. En ook niet onbelangrijk, de TÜV heeft dit voertuig goedgekeurd.

Duur
Op het ogenblik kost een ombouw bij EFA-S zo’n 40.000 euro. Daarin zit het uitbouwen van de brandstofmotor (er worden geen nieuwe bussen geleverd zonder motor), aanpassingen en het inbouwen van de elektromotor, besturingstechnologie en de accu’s. Alleen deze laatste kosten al zo’n 25.000 euro en komen uit China. Accu’s uit Duitsland zouden het dubbele kosten. Toegegeven, veel geld voor een bestelbus met een kort bereik. Maar het begin is er.
AMK en EFA-S willen nu samen de boer op om meer van dit soort voertuigen te laten (om)bouwen. Steun komt er vanuit de lokale politiek in Kirchheim. Als dan de prijs omlaag gaat, zullen er zeker meer van dit soort elektrische bestelbussen gebouwd gaan worden.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven