De SCC1300-sensor van VTI Technologies (vertegenwoordigd door CenS (Micro)Electronics) maakt een GPS-systeem nauwkeuriger. Volgens onderzoek uitgevoerd door de Technische Universiteit van Tampere in Finland is het mogelijk om de nauwkeurigheid en betrouwbaarheid van positionering in navigatiesystemen te verbeteren, door gebruik te maken van digitale wegenkaarten als toevoeging aan het hoofdnavigatiesysteem.
Voor maximale betrouwbaarheid is er een hoogwaardige gyroscoop nodig. In dit geval werd de gecombineerde SCC1300-sensor gebruikt ter verbetering van de positioneringsresultaten. Het numerieke probabilistische map-matching algorithme is ontwikkeld door onderzoekers van het Departement van Computer Systemen van Tampere University of Technology (Finland), bekend en gerespecteerd voor zijn onderzoek op het gebied van inertie en geïntegreerde navigatie.
Verschillende map-matching algorithmen bestaan al, maar ze zijn niet goed aangepast aan situaties waarin GPS-navigatie niet beschikbaar is of niet betrouwbaar, zoals in veel stedelijke omgevingen. De studie toont dat navigatiesystemen die met kaarten werken, kleinere positiefouten vertonen dan een traditioneel navigatiesysteem.
Met een plattegrond kunnen cross-track fouten worden geëlimineerd telkens wanneer een wegsegment goed is geïdentificeerd, terwijl langs-track fouten pas achteraf kunnen worden verminderd. Daarom is de positienauwkeurigheid sterk afhankelijk van de route van het voertuig.