Hybridetechniek combineert een elektromotor met een verbrandingsmotor. De hybridetrucks hebben de rijeigenschappen van elektrotrucks. Zo is bijvoorbeeld stilstaan op een helling mogelijk, kan de chauffeur kiezen uit vijf verschillende rijprogramma’s en behoort cruise control tot de standaard mogelijkheden.
Nauwkeurig positioneren is voor een hybridetruck – dankzij de combinatie van die verbrandingsmotor en de elektromotor – eenvoudig, zonder dat de motor daarbij extreem hoge toeren moet draaien. De nieuwste RX 70 vorkheftruck van Still is een voorbeeld van deze toegepaste hybridetechnologie.
Met de huidige generatie hybridetrucks, ook te zien op de Logistica, verstevigt Still zijn positie als aanbieder van intelligente aansturingen voor de interne logistiek. De jongste Still RX 70 is een robuuste en zuinige truck (brandstofverbruik van 2,5 l/uur).
De elektrische aandrijving werkt volledig contactloos dankzij magneetkracht
Dit aandrijfsysteem bestaat uit een generator die door een verbrandingsmotor wordt aangedreven, een intelligente besturing en een elektromotor. Zowel de elektromotor als de generator zijn volledig gesloten en werken volgens het wisselstroomprincipe. Dat betekent geen koolborstels en geen geforceerde koeling. Het hoge koppel van de elektromotor zorgt voor maximaal vermogen vanaf de start.