Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe markten voor robot-etalagepop

MoMo is een robot-etalage-pop die dankzij innovatieve aandrijving vloeiend kan bewegen en in een hand-omdraai van uiterlijk kan veranderen. Dit maakt de pop tot een succes in de mode-industrie. De bewe-gingen van MoMo staan als software op een geheugen-kaartje en zijn eindeloos te variëren. Met andere bewe-gingen en andere kleren is hij geschikt voor andere functies. Staat hij in politie-uniform langs de snelweg, dan trapt u gegarandeerd op de rem.

Etalagepop MoMo is ontwikkeld door mechatronici: mensen met veel verstand van besturingstechnieken maar minder thuis in marktbenadering. Verkennen van nieuwe markten en marktbenaderingen is een terrein waarin adviseurs van Syntens juist ruime expertise en een uitgebreid netwerk aan partners heeft.

Syntens formuleerde samen met het bedrijf de volgende onderzoeksvraag: ‘Bedenk toepassingen waarbij een ‘mensachtige’ pop zinnig kan worden ingezet.’ Twee stagiaires van Saxion Hogeschool in Enschede deden vervolgens deskresearch, gevolgd door interviews. Door het internet af te struinen, vonden zij potentiële interviewkandidaten die ideeën genereerden voor nieuwe toepassingen.

De onderzoeksbevindingen wijzen op een kansrijke toekomst voor MoMo. Na een interview met een Belgische projectleider kwam naar voren dat MoMo gekleed als politieagent, automobilisten kan aansporen tot langzamer rijden bij wegwerkzaamheden. In andere interviews ontstond het idee dat MoMo geschikt is om te fungeren als inpandige bewaker, vooral bij bedrijven met kostbare producten zoals autobedrijven, elektronicazaken en juweliers. De robot is namelijk robuust, onderhouds- en gebruiksvriendelijk. Met de aanschafprijs van 7.500 euro is MoMo ook nog eens betaalbaar.

Bij de eerste versie van MoMo was de opmerking dat MoMo weliswaar een mooie innovatie is, maar dat de pop zich nog te houterig beweegt. De ontwikkelaars zijn met deze opmerking aan de slag gegaan en de huidige MoMo beweegt nu soepel en natuurlijk.

Risico’s spreiden
Om de financiële risco’s te spreiden, adviseerde Syntens om de verkoop-activiteiten van MoMo los te koppelen van de ontwikkel- en productie-activiteiten. De onderneming volgde dit advies op door marketing en verkoop onder te brengen in een nieuw bedrijf Momo. Research & Deve-lopment gebeuren nu binnen het ingenieursbureau R2R.

Het marktonderzoek heeft nieuwe toepassingen aan het licht gebracht waaraan de ontwikkelaars zelf niet hadden gedacht. Ze zijn daarover nu in gesprek met nieuwe klanten. De eerste ambitie is om met MoMo de Nederlandse markt te veroveren maar het Europese perspectief lonkt.

 

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven