ZF Marine heeft een nieuwe transmissie met twee versnellingen ontwikkeld als onderdeel van de nieuwe V12 Verado buitenboordmotor van Mercury Marine. De overbrenging is het resultaat van een vierjarige samenwerking. De productie is al gestart in de fabriek van ZF in Padua, de maritieme productiefaciliteit voor pleziervaartuigen.
De krachtige 7,6 V12 600 pk Verado-motor zal volgens beide partijen een ‘gamechanger’ worden op de maritieme markt. De nieuwe motor omvat verschillende innovatieve oplossingen, waaronder de eerste automatische hydraulische transmissie met twee versnellingen. Het ontwerp heeft een maximaal koppel van 724 Nm, kan maximaal 7.000 min-1 aan en heeft een massa van slechts 55 kg.
2-gangs transmissie
De technologie met twee snelheden voor maritieme toepassingen is een bekend concept van ZF uit het verleden, maar het is nooit eerder toegepast op buitenboordtoepassingen. De nieuwe overbrenging maakt het mogelijk om de motorkarakteristieken perfect af te stemmen op verschillende werkingsmodi. In dit specifieke geval levert de nieuwe transmissie in de eerste versnelling het maximale koppel en de maximale acceleratie. Vervolgens schakelt ze geruisloos naar de tweede versnelling voor efficiëntie bij het kruisen en een aantrekkelijke topsnelheid. Het schakelen gebeurt bijna onmerkbaar.
De transmissie heeft een ontwerp met drielaags verticale natte koppeling. Het schakelen wordt aangestuurd door proportionele kleppen die ongeëvenaarde sleepcapaciteiten bij lage snelheid mogelijk te maken. Ook zorgen ze voor bijna onmerkbaar schakelen tussen de twee versnellingen. De proportionele kleppen optimaliseren ook de prestaties van de boten tijdens het aanmeren en manoeuvreren. Hierdoor verloopt elke beweging nauwkeurig en soepel, vooral in combinatie met een joystickbediening.
Voordelen
Elke maritieme toepassing, ongeacht de bedrijfsmodus, zou kunnen profiteren van een transmissie met twee snelheden. Hiermee kunnen namelijk de voortstuwingsprestaties worden verbeterd door het motorvermogen op de juiste manier af te stemmen op het gevraagde vermogen van het vaartuig (of de schroef). De transmissie met twee snelheden zorgt voor een gemakkelijke overdracht van vermogen naar het huis onder water. Dit betekent dat zowel de eerste als de tweede versnelling correct kunnen worden ontworpen om elk doel van het vaartuigontwerp te verbeteren.
Meer acceleratie en efficiëntie, minder geluid en meer stuwkracht voor sleepactiviteiten kunnen worden bereikt door voor elke versnelling de juiste overbrengingsverhouding te selecteren. De eerste versnelling is 20% lager dan de tweede versnelling. Dit genereert een hoog schroefkoppel en biedt de mogelijkheid om de boot te accelereren en snel te laten planeren. De motor blijft vermogen en versnellingen leveren door verschuiving van zijn vermogen tot aan de nominale snelheid.