Een serie van 15 nieuwbouw tankers zullen worden aangedreven door Wärtsilä Dual Fuel motoren compleet met LNGPac. De schepen worden in opdracht van Plouvier Transport gebouwd bij VEKA Centromost in Polen. De afbouw vindt plaats in Werkendam. De schepen gaan varen voor Shell Trading Rotterdam.
Wärtsilä’s sterke focus op het bevorderen van ecologisch duurzame oplossingen voor binnenvaartschepen en haar ruime ervaring met het ontwikkelen van toepassingen voor LNG-brandstof, waren doorslaggevend bij de keuze voor Wärtsilä. De motoren draaien vrijwel volledig op LNG (99-95%). De geschiktheid van deze Dual Fuel motoren voor de binnenvaart is inmiddels bewezen door de positieve ervaringen opgedaan met deze motoren aan boord van de ‘Eiger’ (Danser Group) en ‘Sirocco’ (Chemgas Barging).
Veilig en goedkoop
Shell zal de nieuwe 110 meter lange binnenvaartschepen inzetten ter ondersteuning van haar activiteiten in de ARA-regio (Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen) en op de Rijnvaart in Duitsland en Zwitserland. De schepen voldoen aan de specifieke eisen die gelden voor de binnenvaart op het gebied van milieuwetgeving, betrouwbaarheid, brandstofflexibiliteit en minimale operationele kosten.

Het Wärtsilä-pakket voor elk schip omvat een 6-cylinder Wärtsilä 20DF Dual Fuel hoofdmotor, Masson keerkoppeling, een LNGPac-brandstofsysteem (ontwikkeld in nauwe samenwerking met Cryonorm) en een schroef in een HR-straalbuis. De leveringen starten in juni 2016.
De ontwikkeling van LNG als een schonere brandstof voor schepen wordt door Shell ondersteund en de bouw van deze innovatieve nieuwe schepen zijn hierin een belangrijke mijlpaal. De schepen dragen ook bij aan de veiligheid en de efficiëntere prestaties van de bedrijfsvloot.