Ga naar hoofdinhoud

Versnelde transformatie naar elektrisch: Schaeffler ontslaat 1300 medewerkers

De versnelde transformatie naar elektrische aandrijvingen leidt tot ontslagen bij Schaeffler

Met het oog op de snel veranderende marktomgeving en de versnellende transitie in het segment automotive aandrijftechnologie, heeft Schaeffler AG besloten tot aanvullende herstructureringsmaatregelen. Deze zijn met name gericht zijn op het verder versterken van het concurrentievermogen van de divisie Automotive Technologies en het verminderen van vaste kosten en overcapaciteit. Schaeffler spreekt nu over 1300 ontslagen. Dat komt bovenop de ontslagronde van 4.400 medewerkers in het najaar van 2020.

De versnelde transformatie naar elektrificatie in het segment automotive leidt tot overcapaciteit in producten voor voertuigen met verbrandingsmotoren en dus tot verdere aanpassingen. Een andere factor is dat autofabrikanten blijven bezuinigen op ontwikkelingsprogramma’s voor voertuigen met verbrandingsmotor. Bovendien streeft Schaeffler naar maximale efficiëntie in zijn interne structuren, zowel voor productieactiviteiten als voor centrale functies, om de vaste kosten te verlagen en interne processen zo slank mogelijk te houden.

Centrale en administratieve functies

De geplande structurele veranderingen omvatten dan ook het schrappen van in totaal 1.300 banen, voornamelijk in de divisies Engine &Transmission Systems en Bearings binnen Automotive Technologies, en in de centrale functies van het bedrijf. Ongeveer driekwart van de capaciteitsvermindering zal van invloed zijn op posities in de administratie en in centrale functies op het gebied van R&D voor verbrandingsmotoren, terwijl het andere kwart in productie is. Posities zullen zowel in Duitsland als in het buitenland worden geschrapt.

De maatregelen zullen naar verwachting een jaarlijkse besparing van maximaal EUR 100 miljoen opleveren. De maatregelen zullen ongeveer 130 miljoen euro kosten, waarvan het grootste deel naar verwachting als voorziening zal worden opgenomen in de jaarrekening voor Q4 2022.

Concurrerende lagermarkt

De lagermarkt is uiterst concurrerend, waardoor interne structurele aanpassingen in de lagerproductie in Herzogenaurach onvermijdelijk zijn. In Herzogenaurach en Bühl, en ook op locaties in het buitenland, is Schaeffler van plan zijn interne structuren in R&D en op het gebied van verbrandingsmotoren aan te passen aan de nieuwe marktomstandigheden, wat een zekere mate van inkrimping met zich meebrengt. En in de divisie E-Mobility vereist de behoefte aan verdere efficiëntieverbeteringen op het gebied van prototypebouw enkele structurele aanpassingen in Bühl en Herzogenaurach.

In Homburg zijn de geplande maatregelen gericht op het waarborgen van een concurrerende productie, met meer automatisering in combinatie met efficiëntere interne structuren en processen in de productie, wat resulteert in het schrappen van banen. Het is ook de bedoeling om enkele administratieve functies in centrale functieafdelingen van de Schaeffler-groep, voornamelijk in Herzogenaurach, te schrappen om de vaste kosten te verlagen. 

Teruglopende vraag brandstofmotoren

De Schaeffler-vestigingen in Ingolstadt en Morbach houden zich uitsluitend bezig met de productie van componenten voor voertuigen met verbrandingsmotoren, die worden beïnvloed door de dalende vraag. De komende maanden worden in overleg met de lokale werknemers-vertegenwoordigers strategieën voor deze locaties ontwikkeld op basis van nieuw ontworpen dialoogprocessen.

Uitbreiding waterstoftechnologie

Tegelijkertijd wil Schaeffler de Duitse locaties die getroffen worden door de capaciteitsreductiemaatregelen versterken door te investeren in nieuwe technologieën. In Herzogenaurach zal het bedrijf zijn waterstofactiviteiten opvoeren en het expertisecentrum voor waterstof verder uitbreiden. Dit is een aanvulling op de centrale laboratoriumfaciliteit die daar al in aanbouw is. Ook de ontwikkelingsactiviteiten in Herzogenaurach voor elektromobiliteits-componenten en -systemen zullen worden geïntensiveerd.

Digitalisering en automatisering

Herzogenaurach zal ook worden ontwikkeld als de leidende fabriek van het bedrijf voor nieuwe lagertechnologie. Hier worden nieuwe digitaliserings- en automatiseringstechnologieën voortdurend geïmplementeerd en ingezet. Op de locatie Bühl breidt Schaeffler zijn ontwikkeling en productie van elektromobiliteit uit en transformeert de faciliteit in zijn wereldwijde hoofdfabriek voor de productie van elektromotoren. In Homburg wordt een competentiecentrum voor rollende componenten ingericht. Schaeffler gaat daar investeren in digitalisering en automatisering.

Maatschappelijke verantwoordelijkheid

Het pakket maatregelen wordt uitgevoerd met maximale aandacht voor maatschappelijke verantwoordelijkheid, op basis van het toekomstakkoord met IG Metall dat de Schaeffler Groep in 2018 heeft gesloten. Het bedrijf voert momenteel een constructieve dialoog met werknemersvertegenwoordigers met als doel de structurele maatregelen uit te voeren met behulp van een diverse combinatie van instrumenten en om gedwongen ontslagen te voorkomen. Medewerkers krijgen ook aanvullende trainingsprogramma’s en initiatieven voor professionele ontwikkeling aangeboden.

“We richten ons nu op het snel ontwikkelen van gedetailleerde maatschappelijk verantwoorde oplossingen in overleg met werknemersvertegenwoordigers, zodat we zo snel mogelijk duidelijkheid kunnen bieden aan alle betrokkenen”, aldus Corinna Schittenhelm, Chief Human Resources Officer van Schaeffler AG. “Ons gezamenlijke doel is om ervoor te zorgen dat deze maatregelen op een redelijke en zorgvuldig overwogen manier worden geïmplementeerd, zodat we onze locaties de best mogelijke basis voor de toekomst kunnen geven.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven