Mechanische koppelingen zijn belangrijke componenten in de aandrijftechniek. Voor deze componenten gelden dezelfde trends die algemeen in de industrie van toepassing zijn: meer vermogen in minder inbouwruimte, lagere massa, meer maatwerk, lager energieverbruik. KTR ontwikkelt de koppelingentechniek daarom in deze richting.
Een koppeling mag niet worden gebruikt in het frequentiegebied van zijn natuurlijke resonantie (eigentrilling). In de traditionele wereld met vaste toerentallen was gemakkelijk aan deze eis te voldoen, maar voor aandrijvingen met regelbaar toerental moet een hogere elasticiteit worden gegarandeerd. De koppelingen doorlopen een bredere frequentieband en kunnen, gestimuleerd door een externe bron, in trilling raken. Ze moeten daarom worden ontworpen voor veel breder scala van belastingen.
Nieuwe koppelingentechniek
Voor regelbare aandrijvingen ontwikkelde KTR de BoWex HEW Compact boogtandkoppeling. Deze koppeling is heel anders opgebouwd dan de Rotex klauwkoppeling met tandkrans die vaak in aandrijvingen met constant toerental wordt gebruikt.
De nieuweling heeft door zijn opbouw een hoge torsie-elasticiteit; ze zorgt voor een betrouwbare demping van trillingen in aandrijflijnen en vermindert de cumulatief optredende krachten. Bovendien compenseert ze de gebruikelijke axiale en radiale asafwijkingen. Ook neemt de BoWex HEW Compact extra beveiligingsfuncties in de aandrijflijn voor zijn rekening. Bij schade aan het aandrijfsysteem worden ingaande en uitgaande as van elkaar gescheiden waardoor de koppeloverdracht wordt onderbroken.
Andere noviteiten
Hoe lichter een koppeling, des te lager het massatraagheidsmoment en des minder energie nodig is voor versnelling van de aandrijving (en in de vorm van warmte vrijkomt bij vertraging). De nieuwe spelingvrije SyntexNC overlastbeveiliging is lichter door het gebruik van zowel lichte als duurzame materialen in combinatie met slijtvaste oppervlaktelagen.
In de eveneens nieuwe Rotex SH zijn de naven door ‘kraken’ doelgericht en machinaal in twee helften gescheiden. Hierdoor kan de naaf zonder demontage van de beide machinedelen radiaal worden in- en uitgebouwd.
De hoge dynamiek van servo-aandrijvingen vereist het gebruik van lichte koppelingen met lage massatraagheidm naar ook torsiestijfheid die alleen aanwezig mag zijn voor zover deze nodig is. De universele Rotex klauwkoppeling is dankzij het T-PUR materiaal voor de tandkrans geschikt voor een breder temperatuurgebied.
Het complete artikel vindt u in het augustus-nummer van Aandrijftechniek.