Ga naar hoofdinhoud

Stena neemt schip op methanol in de vaart

Methanol is biologisch afbreekbaar, bevat geen zwavel en vermindert de emissies van fijnstof met 99%.

De ferry Stena Germanica vaart sinds 27 maart op methanol. De motoren zijn tijdens een drie maanden durende retrofit in Gdansk aangepast voor gebruik van de nieuwe brandstof. De motoren zijn omgebouwd voor dual fuel-gebruik en draaien nu voor 99% op methanol en 1% op gasolie. Het is ook mogelijk volledig op gasolie over te schakelen.

De retorfit kostte 22 miljoen euro en werd gesubsidieerd door het EU-programma Motorways of the Seas. De Stena Germanica heeft vier Wärtsilä-motoren met een totaal van 32.000 pk. Het voor methanol gebruikte brandstofsysteem is een common rail-systeem met dubbelwandige hogedruk-brandstofleidingen.

De brandstoftanks voor het brandbare methanol zijn eveneens dubbelwandig . ‘We zijn enthousiast over de mogelijkheden van methanol, dat de potentie heeft om de maritieme brandstof van de toekomst te worden’, zegt Carl-Johan Hagman van Stena. ‘De impact op het milieu van op deze brandstof varende schepen is compleet anders dan we van de sector gewend zijn.’

De Stena Germanica wordt ingezet op de veerdienst tussen Kiel en Gothenburg

bron: Schuttevaer

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven