ITI heeft de nieuwe release 3.5 van het platform SimulationX geïntroduceerd. Als een referentie in fysische modellering van mechatronische systemen introduceert de software ongeveer honderd nieuwe functies die helpen bij het versnellen van het ontwikkelproces, terwijl het ook efficiënter wordt gemaakt.
De nieuwe versie wordt geleverd met een aantal nieuwe bibliotheken voor snelle simulaties van vlakke mechanismen of vibrationele en energetische analyse van hybride aandrijvingen. Modeling multi-body systemen zijn nu ook eenvoudiger door een betere visualisatie en interactieve manipulatie. Nieuw is ook de manier waarop vensters worden behandeld: output opties en eigenschap-instellingen, resultaat variabelen en transformaties zijn volledig vernieuwd.
Versie 3.5 van SimulationX maakt een interactieve manipulatie van MBS modellen in 3D aanzichten en exacte visualiseringen van veranderingen in positie en oriëntatie mogelijk.
Daarnaast zijn nieuwe interfaces met MSC Nastran, VehicleSim of Etas Labcar mogelijk, maar ook geavanceerde COM-functionaliteiten staan garant voor eenvoudige uitwisseling van gegevens binnen een gesloten toolchain. De nieuwe, optionele module ‘Power Balance’ laat SimulationX gebruikers energiestromen en energieverbruik simuleren, om energie-efficiënte installaties en machines te ontwikkelen.
Technische simulaties
Het nieuwe gebruikerspakket ‘Hybrid Powertrain’ biedt een open Modelica bibliotheek met basis- en besturingselementen, accu’s, transmissie-elementen en methoden voor het simuleren van seriële, parallelle en ‘power split’ hybride aandrijvingen. Het nieuwe ‘Industrial Utilities Package’ bundelt gangbare modelelementen en tools voor industriële energie gerelateerde toepassingen. Het omvat modelvormen voor onder anderecompressoren, koelunits, gasturbines, gasmotoren en in de industrie .
Verdere noviteiten zijn 2D SimulationX bibliotheken ‘Planar Mechanics’ (voor vlakke overbrengingen) en ‘Belt Drive’ (riemoverbrengingen) voor starre lichamen, krachtelementen, gewrichten, smoringen, sensoren, poelies, riem en liertrommels. Deze maken animaties in de 3D-weergave mogelij. Met de nieuwe bibliotheken ‘MBS Actuators en ” Brakes’ (remmen) kunnen snel modellen voor hydraulische en pneumatische 3D-aandrijvingen en dynamische eigenschappen van de schijf- en trommelremmen met van de temperatuur afhankelijke wrijving worden gemaakt en doorgerekend. Een nieuwe bibliotheek voor thermische vloeistoffen bevat een aantal koelmiddelen (zoals R407C, R134a, R744 en R1234yf) en is speciaal ontwikkeld voor real-time simulaties van thermische systemen met behulp van de nu beschikbare optimale niet-lineaire solver algoritmen.
Ook is er een serie nieuwe types model-elementen in de bestaande SimulationX bibliotheken. Deze vergemakkelijken het ontwerpproces voor modellen van mechatronische systemen. Vormgesloten koppelingen kunnen worden gemodelleerd met rechthoekige vormen en negatieve ondersnijdingshoeken. Parametrering van asynchrone motoren is mogelijk op basis van een vervangingsschema of data sheets. Voor alle elektromotoren zijn er nu thermische omzettingen die elektrische verliezen vertalen naar warmtestromen. Er kunnen nu delen niet-opgeloste lucht in hydraulische vloeistoffen worden gedefinieerd en drukverliezen over hydraulische aansluitingen bekeken. Bovendien omvat SimulationX 3.5 vier nieuwe drukkleppen met verschillende aansluitingen en vermogenssensoren voor verliesvrij meting van het hydraulische vermogen.
Bovendien biedt de nieuwe versie interactieve manipulatie van MBS modellen in de 3D-weergave en exacte visualisaties van veranderingen in de positie en oriëntatie. Voor een gemakkelijker initialisatie en balansberekening, vereenvoudigt de homotopie operator waar nodig vergelijkingssystemen.