Schaeffler plukt de vruchten van haar beslissing om drie jaar geleden, begin 2018, een specifieke bedrijfsdivisie voor elektrische mobiliteit op te richten. De start van massaproductie voor meerdere producten in alle elektrificatieniveaus getuigt van een succesvol commitment op het gebied van elektrische mobiliteit. Tevens is deze ontwikkeling in lijn met de plannen zoals ze in september 2020 werden gepubliceerd.
“Wij hebben ons met succes omgevormd tot een leverancier van aandrijfsystemen voor duurzame elektrische mobiliteitsoplossingen en hebben ons gevestigd als betrouwbare partner voor onze klanten”, aldus Matthias Zink, CEO Automotive Technologies bij Schaeffler AG. Schaeffler onderscheidt zich met name door haar knowhow op componenten- en systeemniveau.
“Wij houden ons al meer dan 20 jaar bezig met elektrische mobiliteit en begrijpen de eisen aan de aandrijflijn. Ons innovatievermogen als toeleverancier voor de automobielindustrie en onze sterke industriële vaardigheden maken ons tot voorkeurspartner voor onze klanten.
Uitbreiding expertise door overnames
In de afgelopen jaren heeft Schaeffler haar expertise op het gebied van elektrische mobiliteit geleidelijk aan versterkt door middel van een reeks gerichte overnames. De aankoop van Elmotec Statomat eind 2018 voegde nieuwe expertise toe op het gebied van wikkeltechnologie, waardoor Schaeffler beschikt over een uitgebreide dekking van alle aspecten van de industrialisatie van elektromotoren.
Een andere zeer succesvolle overname terug in 2016 was de overname van Compact Dynamics, een specialist in de ontwikkeling van innovatieve elektrische aandrijfconcepten. Ondertussen ontwikkelt de joint venture Schaeffler Paravan Technologie het Space Drive steer-by-wire systeem, een sleuteltechnologie voor autonoom rijden.
Elektrische as-transmissies
Schaeffler levert technologieën voor alle geëlektrificeerde aandrijflijnen. De massaproductie van de elektrische as-transmissie, een belangrijk onderdeel van elektrische aandrijvingen, loopt sinds 2017.

Deze as-transmissie zorgt voor optimale overbrengingsverhoudingen en krachtoverbrenging van de elektromotor naar de wielen. Dit is een zeer veelzijdig component met een breed scala aan toepassingen.
Audi en Porsche
In de Audi e-tron bijvoorbeeld worden de elektrische as-transmissies, met verschillende ontwerpen, gebruikt op beide assen voor ‘all-wheel’ drive mogelijkheden. En de elektrische Porsche Taycan is uitgerust met een efficiënte Schaeffler coaxiale elektrische as-overbrenging met de vereiste overbrengingsverhouding op de vooras.
De coaxiale elektrische asoverbrenging leverde Schaeffler in 2020 de prestigieuze PACE Award op, die door de industrie wereldwijd als keurmerk voor succesvolle autoprojecten wordt beschouwd. Schaeffler heeft ook meerdere orders binnengehaald voor haar complete ‘3-in-1 elektrische aandrijvingen’, die de elektromotor, transmissie en vermogenselektronica in één systeem combineren. Het gaat hierbij om high-performance elektrische assen met een hoge vermogensdichtheid.

Start van massaproductie
Dit jaar start de massaproductie van hybride modules, hybride aandrijfeenheden en volledig elektrische as-aandrijvingen. De basis van de Schaeffler elektromotorenproductie is een modulair, sterk geïntegreerd technologieplatform.
De expertise van het bedrijf op het gebied van productie en technologie van alle componenten van elektrische aandrijfsystemen is de sleutel tot de succesvolle industrialisatie van producten die zowel technologisch geavanceerd als winstgevend zijn.
Heavy-duty elektromotoren
Naast een reeks serie serieproductieorders voor elektromotoren in de personenautosector, heeft Schaeffler onlangs een nieuwe mijlpaal bereikt door haar intrede in het segment van toepassingen voor bedrijfsvoertuigen.
Schaeffler heeft een order aangekondigd voor de serieproductie van elektromotoren met wave winding technologie, een technologie die een hoge vermogensdichtheid en voordelen bij de assemblage biedt.
Dedicated hybride aandrijvingen
Zoals vorig jaar gemeld, heeft Schaeffler een recordorder voor dedicated hybride aandrijvingen binnengehaald. Vanaf 2024 zal Schaeffler een complete aandrijving leveren bestaande uit twee elektromotoren en transmissie met geïntegreerde vermogenselektronica. Een systeemvermogen van 120 kW biedt sportwagenachtige prestaties bij een laag brandstofverbruik.

“We boeken uitstekende vooruitgang”, aldus Dr. Jochen Schröder, president van de business unit E-Mobility. “Ons modulaire productportfolio stelt ons in staat om op maat gemaakte serieproductieoplossingen aan te bieden die voldoen aan alle eisen van de klant.
Eerste vertaalde publicatie 25-1-2021 door Paul Quaedvlieg