Ga naar hoofdinhoud

Rondetafel over additive manufacturing

Vanaf de voorgrond met de klok mee Philippe Reinders Folmer, Max van den Berg, Henk van Dasler , Gijs op de Weegh, Roland Stapper, Ad Spijkers (Aandrijftechniek), Martin Franke (Beta Public Relations), John Hagelaars, Philipp Krebs, Niek Dijkshoorn en Arno Gramsma (foto: Michel Zoeter).

In verschillende sectoren wordt op grote schaal Additive Manufacturing (AM) toegepast, in de volksmond vaak 3D printen genoemd. Maar komt het ook zover in de aandrijftechniek? Deze en andere vragen kwamen aan de orde tijdens de ronde-tafelbijeenkomst die Aandrijftechniek organiseerde over dit onderwerp.

De belangstelling voor Additive Manufacturing is groot. Maar is die belangstelling terecht of is er (ook voor de aandrijftechniek) sprake van een hype? Waardoor wordt die hype veroorzaakt? Vormt de mechanische belasting niet een onoverkomelijke drempel voor grootschalige inzet in de aandrijfwereld? Of komen door Additive Manufacturing juist nieuwe of vernieuwende aandrijftoepassingen en -componenten binnen handbereik?

Additive manufacturing in de aandrijftechniek?

In tegenstelling tot elektronica- en consumentenproducten stellen aandrijfcomponenten hoge eisen aan de mechanische belastbaarheid en de vereiste levensduur. Het goede nieuws is dat er veel aandrijftoepassingen denkbaar zijn. Te denk valt aan producten waarvan kleine series nodig zijn (zoals reservedelen), het prototypen van aandrijfproducten maar ook producten die langs een andere weg niet of zeer moeilijk te produceren zijn. De Flexgripper van Festo is een voorbeeld van de laatste.

Maar er zijn er nog de nodige stappen te zetten. Het 3D-printen van bijvoorbeeld tandwielen blijft lastig en vergt na afloop vaak nog nabewerking. Het zal daarnaast ook nog wel even duren voordat grote metaalprinters breed worden ingezet. De technologie begint nu haar intrede te doen bij grote bedrijven, zoals Audi. De huidige toepassing beperkt zich dan tot het maken van een gietvorm waarmee vervolgens een gietproduct wordt gemaakt. Maar het is wel typerend voor een trend richting grotere machines.”

Veiligheid en gezondheid

Eén aspect wordt nog wel eens vergeten in de euforie rond additive manufacturing, en dat is veiligheid en gezondheid. Bij 3D-printen wordt in feite gewerkt met fijnstof en de 3D-printer kan bij onvoldoende maatregelen de nieuwe bron van toekomstige stoflongen worden. Daarom moeten altijd maskers en handschoenen worden gebruikt en de afzuiging goed zijn geregeld. Bovendien kan het fijnstof een bron van stofexplosies zijn, dus er is alle reden om aandacht aan veiligheid en gezondheid te besteden.

Deelnemers aan de ronde-tafelbijeenkomst over Additive Manufacturing waren Philippe Reinders Folmer (Renishaw Benelux), Max van den Berg (Festo), Henk van Dasler (eYemerGe), Gijs op de Weegh (Lapp Benelux), Roland Stapper (3Dealise), Ad Spijkers (Aandrijftechniek), Martin Franke (Beta Public Relations), John Hagelaars (Machinefabriek De Valk), Philipp Krebs (SKF), Niek Dijkshoorn (TNO) en Arno Gramsma (KMWE 3DP).

Het volledig artikel vindt u in het februari-nummer van Aandrijftechniek.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven