Ga naar hoofdinhoud

Remenergie terug voeden naar het net

Johan Austermann toont aan een demonstrator het resultaat van de ontwikkeling. De schakeling op de groene printplaat voedt de remenergie terug in het elektriciteitsnet (foto: Hochschule OWL/Katharina Thehos)

Om een massa in beweging te krijgen, is energie nodig. Bij het afremmen wordt een groot deel van deze energie omgezet in warmte en gaat daarmee verloren voor verder gebruik. Een team van het Future Energy – Institut für Energieforschung (IEf) aan de Hochschule Osstwestfalen-Lippe (OWL) heeft een schakeling ontwikkeld die remenergie terugvoedt in het net.

Wanneer een lift vanaf de zevende verdieping naar de begane grond gaat, komt bij het remmen energie vrij. Tot nu toe werd die energie vooral in de vorm van warmte afgestaan aan de omgeving. Hetzelfde geldt voor bijna alle bewegende massa’s.

Remenergie terug voeden

Voor toepassingen die zijn aangesloten op een elektriciteitsnet hebben wetenschappers van de Hochschule-OWL een oplossing ontwikkeld: een schakeling die op de plek van de remweerstand zit en de remenergie terug voedt in het net.

Omdat de schakeling zich op vergelijkbare wijze gedraagt als de tot nu toe gebruikte remweerstanden kunnen ook bestaande aandrijfsystemen achteraf van de schakeling worden voorzien . Aldus Johann Austermann, die aan het IEf werkt en zijn proefschrift aan de ontwikkeling van deze schakeling wijdde.

Behalve het ecologische doel, energiebesparing, hebben de wetenschappers ook de economische kant in het oog gehouden. “Tot nu toe was de terugwinning van remenergie bij kleine aandrijvingen niet rendabel genoeg. Daarom is dit in de industrie niet doorgebroken.

De aan de Hochschule-OWL ontwikkeling schakeling moet dat veranderen. De onderzoekers schatten, dat de ombouw naar de schakeling binnen twee is terugverdiend door de besparing in energiekosten. Met zijn werk heeft Austermann volgens zijn promotor prof. Holger Borcherding een belangrijke bijdrage geleverd in het onderzoek naar energetische efficiency in industriële aandrijvingen.

Van wetenschap naar praktijk

Tot nu toe heeft het team van de IFe twee octrooiaanvragen ingediend. De sprong naar de praktijk is inmiddels gemaakt. Lenze en MSF-Vathauer Antriebstechnik (in Nederland vertegenwoordigd door Intecno Holland) bieden al producten aan waarin de nieuwe techniek is verwerkt. Er zijn al meer bedrijven uit de elektrische aandrijftechniek die interesse hebben getoond.

De ontwikkeling werd tussen 2010 en 2018 via verschillende projecten gefinancierd. De wetenschappers zetten hun onderzoek intussen voort in het brancheoverschrijdende project ‘DC-Industrie’, waar Austermann inmiddels de leiding van het werkgebied ‘Apparaatontwikkeling’ op zich heeft genomen.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven