Bij hefinrichtingen is er door beweging van de hefzuilen altijd kans, dat kabels worden afgekneld of anderszins beschadigd. Daarom worden voor zware systemen soms radiografische verbindingen toegepast als onderdeel van een communicatiesysteem als CAN of Profibus. Voor deze toepassingen bieden de Dataeagle systemen van het Oostenrijkse Schildknecht (vertegenwoordigd door Systeme Helmholz) uitkomst.
Grote hefinrichtingen worden in productiehallen en containerterminals onder meer toegepast voor volumineuze lasten als grote voertuigen, locomotieven of complete treinstellen. Ze worden voor onderhoudswerkzaamheden opgetild en daarbij zijn de hefzuilen vaak voorzien van synchrone motoren.
Het concept is gebaseerd op gedistribueerde intelligentie, waarbij lokale besturingen de bewegingen van de stempels met hoge frequentie synchroniseren. Voor de communicatie tussen de besturingen worden bussystemen gebruikt, met voor een deel van het netwerk radiografische verbindingen. De hiervoor vereiste radiografische modules moeten geschikt zijn voor het overbrengen van de respectievelijke busprotocols en een hoge bedrijfszekerheid hebben, vooral wanneer de opgetilde lasten het directe zicht tussen de gedistribueerde besturingen verhinderen.
De Dataeagle communicatiemodules zijn geschikt voor toepassing in hefinrichtingen en bieden behalve een hoge technische kwaliteit ook een brede keuze uit bus- en radiotechnologieën. Bij voorkeur wordt Bluetooth op 2,4 GHz met frequentiespreiding (frequency hopping) gebruikt, omdat deze technologie in vergelijking met andere systemen ongevoelig voor verstoring blijkt te zijn.
Radiografisch wordt elke 10 ms data overgebracht, zonder datareductie, van een ‚master‘ hefzuil naar toegewezen ‚slave‘ hefzuilen, waarbij continu de feitelijke posities worden uitgewisseld en bewaakt. Deze functie maakt een synchrone loop van de hefzuilen mogelijk en voorkomt veschuiven van de last, wat in het verleden al te veel tot storingen en ongelukken heeft geleid.