Ga naar hoofdinhoud

OpenETCS moet railvervoer veiliger maken

Binnen de warwinkel van signalen op de Europese treinrails moet het Europese treincontrolesysteem ETCS zorgen voor meer overzicht en bedrijfszekerheid (foto: Ad Spijkers).

Om veilig, economisch en goedkoop met de trein door Europa te kunnen reizen, zijn oplossingen nodig voor uniforme signaal- en treincontrole. Historisch gezien zijn per land nogal verschillend. Het European Train Control System (ETCS) moet zorgen voor meer uniformiteit. 44 Europese partners werken aan de implementatie van een economisch , betrouwbaar en open source OpenETCS in de treinen. Het Fraunhofer-Institut für Offene Kommunikationssysteme (FOKUS) ontwikkelt methoden om het systeem veilig te controleren.

De trein brengt Europa dichter bij elkaar, maar de veiligheidsstandaards en -systemen van de afzonderlijke landen in het spoorwegverkeer verschillen nog steeds. De signalen voor de machinist of de procedures bij een defect signaal zijn niet uniform. Bovendien is de uitvoering van treinbeveiligingssystemen, zoals de automatische stop bij het negeren van een signaal, van land tot land verschillend. Weliswaar bestaat er met het ETCS een eenduidige Europese specificatie, maar er blijven ook talrijke nationale uitzonderingen.

Open ETCS

Om al deze uitzonderingen standaard technisch te integreren in treinen is tot nu toe complex en vooral duur. Ook kan op dit moment geen enkele producent een ETCS-voertuigapparaat aanbieden, dat onbeperkt is toegelaten voor alle relevante routes binnen Europa. De Deutsche Bahn promoot daarom de open source software OpenETCS die vrij toegankelijk, onafhankelijk van de producent en beduidend goedkoper moet zijn.

Het doel is, dat in de toekomst alle nieuwe treinen worden uitgerust met de nieuwe open software. Vanaf 2017 zullen treinen rijden waarvan de ETCS-functiesoftware conform de European Union Public License (EUPL) een licentie heeft. De door de Europese commissie uitgegeven EUPL houdt rekening met zowel vragen over de Europese productaansprakelijkheid als het auteursrecht. De Europese Unie verwacht daardoor meer concurrentie, goedkoper onderhoud en langdurig gebruik van de software evenals snelle innovatiecycli.

Certificering

Omdat ETCS een veiligheidskritisch systeem is, moet het uitgebreid worden gecertificeerd. Het Fraunhofer FOKUS in Berlijn is bezig om de OpenETCS implementering formeel te bewijzen. De onderzoekers werken hiervoor met de software-analyse Frama-C van het Franse partnerinstituut CEA LIST. Hiermee kan men de broncode van de componenten van de software wiskundig controleren, wat een hoge mate van betrouwbaarheid garandeert. Als de software verder worden ontwikkeld, hoeven daarom niet alle componenten van de nieuwe versie opnieuw te worden geverifieerd. Dat vermindert de kosten en complexiteit bij een nieuwe update.

Volgens Fraunhofer FOKUS is de grootste uitdaging het softwarematig formeel specificeren van de informele eisen van ETCS voor spoorwegen. Het project loopt door tot eind 2015.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven