Afgezien van de populaire, maar niet voor iedereen te betalen, Tesla Model S, zijn er geen andere elektrische auto’s met een actieradius van meer dan 400 km. Daar komt binnenkort verandering in. Opel presenteert binnenkort in Parijs de nieuwe Ampera-e, die volgens de Duitse fabrikant verder komt dan alle andere betaalbare elektrische auto’s. Onder andere door ‘one pedal driving’.
De nieuwe, volledig elektrische Opel Ampera-e zal volgens de fabrikant het hoofd bieden aan de grootste drempel voor elektrisch rijden: de angst om te stranden met een lege batterij. Volgens de New European Drivind Cycle (NEDC; de huidige standaard voor het vergelijken van bereik tussen verschillende voertuigen) biedt de elektrische Opel op één acculading een actieradius die de magische 400 kilometergrens met ruime marge overschrijdt.
In vergelijking: de BMW i3 – uitgerust met de optioneel grote batterij van 33 kWh – legt op één batterijlading 300 kilometer af in de NEDC; de Nissan Leaf haalt 250 kilometer, de Renault Zoe 240 kilometer en de VW e-Golf 190 kilometer. In de wetenschap dat het praktijkverbruik afwijkt van de NEDC-standaard (door factoren als wegomstandigheden, rijgedrag, temperatuurverschillen en belading) behaalt de Ampera-e toch nog met gemak een rijbereik van ruim 300 kilometer in realistische omstandigheden.
Elektrische auto wordt toegankelijker
“Met de Ampera-e brengen we een volledig elektrische auto op de markt, die geschikt is voor alledaags gebruik. Hij levert een groot rijbereik en zal vanaf de lente van 2017 beschikbaar zijn. De Ampera-e is geen eco-luxe, geen gadget en niet per definitie een tweede auto. Opel demonstreert dat elektromobiliteit bereikbaar is voor een veel bredere doelgroep dankzij de uiterst innovatieve technologie. Met de Ampera-e maakt Opel de elektrisch auto voor nog meer mensen toegankelijk”, aldus Opels CEO, Karl-Thomas Neumann.
De 4,17 meter lange Opel Ampera-e is van begin al aan ontworpen als elektrische auto. Het batterijpakket is onder de vloer gemonteerd, zodat het interieur onverminderd ruimte biedt voor vijf personen. De bagageruimte (381 liter) is bovengemiddeld voor auto’s met een vergelijkbare lengte. Het batterijpakket, dat Opel in samenwerking met LG Chem heeft ontwikkeld, bestaat uit 228 lithium-ion-cellen en heeft een capaciteit van 60 kWh.
One pedal driving
De Ampera-e levert prima prestaties, met een maximumkoppel van 360 Nm en een vermogen van 150 kW (204 pk). De volledig elektrische Opel sprint in slechts 3,2 seconden van 0 naar 50 km/u. De acceleratie van 80 naar 120 km/u vergt maar 4,5 seconden (cijfers onder voorbehoud). De topsnelheid is ten faveure van de totale actieradius begrensd op 150 km/u.
De Opel Ampera-e heeft nóg meer gebruiksgemak te bieden, want het batterijpakket kan onderweg worden bijgeladen. Zodra de bestuurder in de rijmodus ‘Drive’ zijn voet van het ‘gaspedaal’ haalt, remt het systeem af doordat de elektromotor dan als generator fungeert. De kinetische energie wordt als elektriciteit opgeslagen in het batterijpakket. Het afremmen op de motor wordt versterkt in de modus ‘Low’. In de rijmodus ‘Regen on Demand’ kan de bestuurder zelfs maximale energie terugwinnen door middel van een hendel achter het stuurwiel. Het koppel van de elektromotor is zo hoog in de modi ‘Low’ en ‘Regen on Demand’ dat de bestuurder het rempedaal niet hoeft aan te raken om de Ampera-e volledig tot stilstand te brengen in normaal verkeer. Dit zogenoemde ‘One Pedal Driving’ volstaat om met de Ampera-e te rijden. Logischerwijs is het rempedaal altijd functioneel, voor het geval extra remkracht nodig is. Voertuigsimulatiemodellen tonen aan dat de range van de Ampera-e in stedelijke gebieden met behulp van ‘One Pedal Driving’ met vijf procent toeneemt ten opzichte van de range in de ‘Drive’-modus.