Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe ‘koude’ bougie voor stationaire gasmotoren

Met een nieuw vonkoppervlak zorgt de ‘koude’ bougie van Federal-Mogul Powertrain voor temperaturen van de massa-elektrode die meer dan 200°C lager liggen (foto: Federal Mogul Powertrain)

Federal-Mogul Powertrain introduceert een nieuwe bougie voor stationaire gasmotoren met hoge gemiddelde effectieve druk. Een combinatie van optimaal materiaalgebruik, een massa-elektrode met een nieuwe geometrie en een maximaal elektrodeoppervlak geeft de nieuwe ‘koude’ bougie verbeterde thermische karakteristieken. Dit resulteert in verbeterde duurzaamheid van de elektrode en een langere levensduur ten opzichte van andere technologieën.

Met een nieuw vonkoppervlak zorgt de ‘koude’ bougie van Federal-Mogul Powertrain voor temperaturen van de massa-elektrode die meer dan 200°C lager liggen. Daarmee biedt de bougie een vier keer langere levensduur dan standaard iridium J-gap bougies. Speciale legeringen van nikkel, iridium en rhodium, gecombineerd met de geometrie en het oppervlak van de elektrode, bieden de benodigde duurzaamheid bij gebruik in gasmotoren met voorkamerverbranding en een gemiddelde effectieve druk van boven de 23 bar.

“Verminderde thermische belasting, minimalisatie van vonkerosie, van chemische corrosie rond de vonkbrug en van de meest voorkomende storingen zoals lasbreuk van elektroden, zijn de grootste uitdagingen voor bougietechnologie in high-performance motoren,” aldus Gian Maria Olivetti, Chief Technology Officer, Federal-Mogul Powertrain. “Door het ontwikkelen van een volledig dubbel iridiumontwerp van de elektrode met een korte ‘koude’ schacht en ringvormige spleet, konden wij alle actuele problemen met druk en temperaturen oplossen. Dit biedt aanzienlijke voordelen ten opzichte van de bougies met een J-ontwerp.”

Iridiumlassen

federal-mogul_ignition_2Een andere innovatie in de ‘koude’ bougie is het geavanceerde iridiumlassen, specifiek ontwikkeld voor deze toepassing. Het hoge smeltpunt van iridiumlegeringen is nodig om vonkerosie te weerstaan, in het bijzonder in toepassingen met hoge gemiddelde effectieve druk. Dit brengt echter ook de nodige uitdagingen op het gebied van productie met zich mee. Federal-Mogul Powertrain loste dit probleem op door het ontwikkelen van een speciale lasertechnologie die zorgt voor een sterke laszone met optimale verbinding tussen het elektrodemateriaal en het edelmetaal. Met een fijnere focus dan andere lasers biedt het nieuwe proces verbeterde precisie en toleranties in combinatie met een diepere penetratie.

“Door de ‘koude’ bougietechnologie en procesinnovaties kunnen OEM’s de motorefficiëntie verbeteren door hogere verbrandingsdrukken en -temperaturen zonder het risico van bougiestoringen, en kunnen toekomstige motoren hogere prestaties en vermogens leveren,” zei Werner Niessner, Engineering Manager Ignition bij Federal-Mogul Powertrain. “Bovendien kunnen bestaande motoren nu toe met langere onderhoudsintervallen en minder frequente vervanging van onderdelen, die leiden tot verminderde bedrijfskosten voor eigenaren en gebruikers van motoren.”

De ‘koude’ bougie is al in serieproductie voor de Europese OEM-markt, zodat deze wordt doorontwikkeld in samenwerking met diverse klanten in de Verenigde Staten en Japan.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven