Een Nederlands consortium van bijna twintig partijen is gestart met een project om de technische mogelijkheden voor autonoom varen op zee te onderzoeken en te demonstreren: ‘Autonomous Shipping’. De toepassingen van autonoom varen op zee dragen bij aan verlaging van operationele kosten en verhoging van de veiligheid en duurzaamheid.
In dit project wordt kennis opgebouwd over het integreren van bestaande technische oplossingen voor autonoom varen. De oplossingen worden gedemonstreerd in simulatoren en in de praktijk. Autonoom varen is een eindbeeld, maar de tussenstappen in het project leveren al bruikbare resultaten voor de deelnemers. Deze ontwikkeling maakt deel uit van de trend van vergaande digitalisering in de scheepvaart, ook wel aangeduid als ‘Smart Shipping’.
TU Delft, Marin en TNO werken elk vanuit hun eigen specialisme aan dit praktijkgerichte onderzoek voor autonoom varende zeeschepen. Dit doen zij samen met industriële partners, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, het ministerie van Defensie, een klassebureau, het Loodswezen en de onderwijsinstellingen Maritiem Instituut Willem Barentsz, Scheepvaart en Transport College (STC) en Rotterdam Mainport Institute.”
Autonoom varen
In het Joint Industry Project (JIP) ‘Autonomous Shipping’ werkt het Nederlands consortium samen aan een twee jaar durend praktijkgericht onderzoek. Dit start met een verkenning en een analyse van mogelijke toepassingen. Daarna wordt nagegaan hoe veilige vaart mogelijk is van het schip in een omgeving met scheepvaart. Het autonome schip moet ook in geval van storingen en van drukke scheepvaart de juiste beslissingen kunnen nemen.
Vervolgens wordt onderzocht of het met bestaande technieken mogelijk is om (ver)storingen vanaf de wal onder controle te krijgen of te verhelpen. Dit wordt getest door middel van simulatie en verschillende demonstraties, zowel vanuit de kantooromgeving als fysiek aan boord. Het project moet leiden tot een roadmap voor introductie van autonomie in de scheepvaart.
Het onderzoek moet de partners inzicht geven in de huidige staat van de techniek en in de kennis, kunde en technologie die nog nodig is om volledige autonomie te bereiken. Met dat resultaat kunnen de partners, ieder vanuit een eigen invalshoek, richting geven aan eigen ontwikkelingen en oplossingen. (bron: Netherlands Maritime Technology).