Elektrische wegmotoren zijn niet nieuw, maar wat het Franse Nawa Technologies deze week in Las Vegas laat zien wel. De fabrikant van de next-generation ultrasnelle energieopslagsystemen, toont op de Consumer Electronics Show (CES) 2020 de Nawa Racer, een zero emission motorconcept met een primeur op het gebied van elektrische aandrijflijnen; ultracondensatoren gecombineerd met lithium-ion-technologie.
Het motorconcept Nawa Racer combineert de speciale ultracondensatoren van Nawa Technologies – die tien keer meer vermogen en vijf keer meer energie bieden dan de bestaande technologie – met conventionele lithium-ioncellen. Het is de eerste keer dat een elektrische wegmotor gebruik maakt van een hybride systeem met het beste van twee werelden: ultrasnelle lading, snelle energieterugwinning en een hoog vermogen dankzij de ultracondensatoren, en een groot continu bereik dankzij een beter lithium-ion-management.
Geïnspireerd door de originele caféracers uit Londen in de jaren zestig, die lichte, krachtige motoren gebruikten voor korte, snelle ritten tussen de cafés, bouwt de Nawa Racer voort op dit thema, met kenmerken die andere e-motoren niet kunnen bieden.
Nieuwe generatie ultracondensatoren
De op koolstof gebaseerde ultracondensatoren van Nawa kunnen in enkele seconden opladen en ontladen, en zijn in staat de energie van het regeneratieve remmen op te vangen en zeer snel terug te leveren aan de elektromotor. Ze kunnen dit miljoenen keren doen zonder degradatie en bieden een zeer snelle energieoverdracht, in tegenstelling tot lithium-ion batterijen. Maar hoewel ze vijf keer meer energieopslag hebben dan de bestaande technologie, biedt lithium-ion toch een grotere totale capaciteit.

Door deze ultracondensatoren te integreren in een lithium-ionsysteem, is het resultaat een energieopslagsysteem met veel efficiëntere algemene prestaties, waardoor de laad- en ontlaadcycli van de lithium-ionbatterij aanzienlijk worden gereduceerd en de levensduur van het hele systeem wordt verlengd.
Laag zwaartepunt
Ongeacht het elektrische voertuig, van motor tot auto, kunnen de efficiëntieverbeteringen van een hybride ultracondensatorbatterijsysteem de grootte van de lithium-ionbatterij tot de helft reduceren of de actieradius tot het dubbele vergroten – of een combinatie daartussen, afhankelijk van het gebruik. Dit is vooral het geval als er veel wordt geremd en geaccelereerd, zoals in een stedelijke omgeving.
Bij de Nawa racer bevindt zich in het bovenste ‘tankgedeelte’ van de motor een opstelling van Nawa Technologies’ eigen ultracondensatoren, bekend als NAWACap en met een vermogen van 0,1 kWh. Deze stimuleren de lithium-ionbatterij die laag in het chassis is gemonteerd, voor een beter zwaartepunt.
Kleinere batterijen, zelfde actieradius
Door meer dan 80 procent van de energie die wordt opgevangen door het regeneratieve remmen opnieuw te gebruiken – bij lithium-ion kan slechts 30 procent worden hergebruikt – brengt de NAWACap grote sprongen in efficiëntie, waardoor de Nawa Racer een veel kleinere lithium-ionbatterij gebruikt dan anders mogelijk zou zijn: slechts 9 kWh. Dat is ongeveer de helft van de grootte bij een conventionele elektrische wegmotor.
Het NAWACap pakket zelf is ook licht van gewicht, met een gewicht van slechts 10 kg, en in combinatie met het carbonfiber frame en de composiet carrosseriepanelen van de motorfiets, weegt de NAWA Racer slechts 150 kg, een gewichtsbesparing van 25 procent ten opzichte van conventionele elektrische wegmotoren.
Veel winst in stadsverkeer
Dit lichtgewicht, compacte hybride batterijsysteem resulteert in een uitzonderlijk grote actieradius van zo’n 150 km. Maar de stad is de plek waar deze wegmotor echt schittert. Door zoveel energie van de stop-start op te vangen en weer los te laten als acceleratie, kan de NAWA Racer zijn actieradius verdubbelen in een stedelijke omgeving, waarbij hij 300 km tussen de ladingen door kan afleggen. Het NAWACap-pakket laadt in slechts twee minuten op en de hele accu kan binnen een uur tot 80 procent worden opgeladen vanuit een thuisbasis.

De aandrijving van de Nawa racer is ook bijzonder. De naafloze velgmotor met een vermogen van rond de 100 pk, laat de elektrische wegmotor in drie seconden accelereren van 0 naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van meer dan 160 km/u. En ongeacht het laadniveau van de lithium-ionbatterij zal deze acceleratie altijd beschikbaar zijn vanwege de hoge vermogenskarakteristieken van de ultracondensator, die de respons en prestaties continu op peil houdt.
Kijk, ,van dit soort innovaties en slim nadenken gaan er mooie dingen gebeuren. Een super mooie motor in ontwerp. Echt super. Ben alleen benieuwd wat zoiets moet gaan kosten in seriebouw.